«Noen ganger tror jeg ikke skolen liker at elever vil lære»

Trine Louise Johansen.

Trine Louise Johansen. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Føler hun blir holdt tilbake av lærerne.

DEL

Leserbrev Jeg er ei jente på 14 år fra Sjøvegan. Jeg kunne regne og lese før jeg begynte i første klasse, og jeg gledet meg veldig til å begynne på skolen.

Da jeg begynte i første klasse, fikk vi beskjed om at vi ikke skulle regne lengre enn til 12. I andre klasse kom vi ikke lengre enn til 20, og ikke før i tredje fikk vi regne til og med 100.

- Ikke slit deg ut

På det tidspunktet kunne jeg allerede regne til 1000, og da jeg endelig fikk ekstra lærebøker, ble jeg ferdig med dem på minimal tid.

Lærerens reaksjon på dette var: «Du må ikke slite deg ut!»

Jeg hadde høyest lesehastighet i klassen. I tredje klasse begynte jeg med «Hobbiten» av J. R. R. Tolkien, i fjerde klasse fortsatte jeg med «Ringenes Herre», og samme jul var det «Silmarillion».

Hvorfor får ikke evnerike barn lov til å suse gjennom læreverket hvis de føler for det, og har lyst til det?

Jeg hadde nylig en «konflikt» med skolen angående språkfag. Da jeg begynte i 8. klasse, tok jeg spansk på ungdomsskolen.

Samtidig ville jeg ta fransk i første klasse på videregående. Dette sa skolen nei til, og nå er det omtrent for sent å ta fransk på videregående, etter som jeg om mindre enn to år begynner nettopp der. På videregående.

Stopper utvikling

Er det ikke helt sprøtt, at når skolen får en elev som har lyst til å lære, så nekter de?

Noen ganger tror jeg ikke skolen liker at elever vil lære. De prøver å dysse ned lærelysten, og på den måten får vi bråkmakere og frafalt elever. Det er disse elevene som aldri fikk noe interessant å arbeide med. Det er disse elevene som er evnerike eller høybegavede.

Min løsning på problemet ble da å bytte klasse. Det hjalp på trivselen, men jeg får fortsatt ikke ekstra utfordringer i de fagene jeg trenger det i, og jeg merker at jeg mister interessen av å lære.

Denne uka har jeg vært på stortinget i forbindelse med arbeidsuka, og jeg har hørt at dette er et stort problem.

Jeg håper inderlig at det vil bli funnet en løsning på problemet, og at skoler vil akseptere disse evnerike barna og gi dem de utfordringene de trenger for å beholde lærelysten framover.

Noen ganger tror jeg ikke skolen liker at elever vil lære. De prøver å dysse ned lærelysten, og på den måten får vi bråkmakere og frafalt elever

Artikkeltags