Forvaltning av penger i NAV-systemet

FORVIKLINGER: Artikkelforfatteren skulle få montert motorvarmer/kupevarmer. Men hvorfor gjøre det billig og enkelt når man kan gjøre det dyrt?
Illustrasjonsfoto: Bjørnar Larsen

FORVIKLINGER: Artikkelforfatteren skulle få montert motorvarmer/kupevarmer. Men hvorfor gjøre det billig og enkelt når man kan gjøre det dyrt? Illustrasjonsfoto: Bjørnar Larsen

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Meninger Til leder for NAV hjelpemiddelsentral i Troms Einar Bjørn, finansministeren, helseministeren – den det måtte angå mest:

Hvordan er det mulig innenfor NAV-systemet å lage regler og paragrafer for å forvalte penger så dårlig? Jeg søker hjelpemiddelsentralen om ekstrautstyr til bil på grunn av sykdom – innsetting av motorvarmer/kupevarmer. Snakker med hjelpemiddelsentralen, får vite at jeg må levere søknad og at det er fire måneders behandlingstid. For så vidt greit og akseptabelt, og likt for alle.

Tilbud

Jeg har fått tilbud fra en bilselger om montering av dette for kroner 5000 ved kjøp av bil. Det koster egentlig i overkant av 10.000 kroner. Så jeg tenker at jeg bare kan få det montert, søke og eventuelt få et positivt eller negativt vedtak. Og om jeg fikk ja på søknaden, få utbetalt de 5000 jeg betalte for å få det gjort. Men – nei da. Dersom jeg får innvilget søknaden, skal altså hjelpemiddelsentralen sende en mann/kvinne for å hente min bil.

Fem timers kjøring! Hver vei ...! Så skal det monteres hos den/de som Hjelpemiddelsentralen/ staten har avtale med. Så skal det da sendes et menneske for å kjøre min bil tilbake. Fem timer kjøring – hver vei ...

Enklest og billigst: Kroner 5000.

Statens regnestykke ifølge regler og paragrafer saksbehandler må forholde seg til: Kr 10.000 for utstyr + montering av utstyret cirka fem timers arbeid. Henting av bil – ti timers kjøring, tur-retur Tromsø– Burfjord. Levering av bil – ti timer kjøring, tur-retur Tromsø–Burfjord. Lønn og kost til den som er satt til å gjøre jobben. Tenker dette regnestykket nærmer seg 20.000 kr.

Kronene ruller

Men la oss nå si at det kommer på 15.000 kroner – det er 10.000 kr mer enn det jeg har fått tilbud om. Om det da for eksempel er ti slike tilfeller i min kommune, hvor mange tusen har da blitt unødvendig brukt? 100.000 bare i min kommune. Og hvis det skjer i ti kommuner med cirka samme sak, kan man lett regne seg til at kronene ruller ut i intet – fra en statskasse som til enhver tid må innskrenke! Og hvor mange slike tilfeller med en slik totalt unødvendig størrelse på jobben og kostnaden kan man tenke seg det finnes i vårt langstrakte land?

Hvorfor gjøre det billig og enkelt når man kan gjøre det dyrt? Forklar det og forsvar det den som kan.

Galskap

Det er galskap på høyt nivå. Det burde ikke være mulig, når man hører om hvor «lite penger» det er å dele ut – hvor mye alle etater må spinke og spare for å få ting til. Kommuner går med underskudd, skoler legges ned, gamle og eldre «får ikke mat og stell», trygdefondet minker – veier forfaller osv., osv. Og trygdeetaten/NAV sløser bort penger på dette viset ... Vi har det bra i vårt land, med systemer som er lagt til rette til det beste for folket. Men jeg synes dette er et eksempel på at vi også har systemer og regler som må gjennomgås, for å kunne gjøre det som er best både for oss skattebetalende brukere, samt statskassa vår. Og om ikke de som sitter «på toppen» ser hvordan ting fungerer eller ikke fungerer i praksis, synes jeg det er etatenes ledere som må ta det til topps.

Ansvar

Men jeg synes også at alle vi som er brukere av systemene og pengene i statskassa, har et ansvar for å melde fra når vi ser «galskapen» rå. Derfor sender jeg dette til leder for NAV-hjelpemiddelsentralen i Troms – samt til både helseministeren og finansministeren. Og jeg håper selvfølgelig at en av disse vil gi meg et svar av et eller annet slag – helst et svar som kan gi meg en forklaring på dette misbruket, slik at jeg kan forstå hvorfor det er laget slik. Og ikke minst om det skal fortsette slik ...

Kommuner går med underskudd, skoler legges ned, gamle og eldre «får ikke mat og stell», trygdefondet minker – veier forfaller osv., osv. Og trygdeetaten/NAV sløser bort penger på dette viset ...

Artikkeltags