Bussjåførene – byens helter!

FORBEDRES: Kan busskulturen forbedres og blie en hyggeligere aktivitet å delta på?, spør Nordlys' leser. Illustrasjonsfoto.

FORBEDRES: Kan busskulturen forbedres og blie en hyggeligere aktivitet å delta på?, spør Nordlys' leser. Illustrasjonsfoto. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

- Bussjåførene fortjener ikke stygge kommentarer. De fortjener respekt, ros og takknemlighet fra vår side, mener denne leseren. DEBATT: Behandler mange passasjerer bussjåførene for dårlig?

DEL

Leserbrev Gjennom livet mitt har jeg møtt mange sinte og uhøflige bussjåfører, både i Tromsø, Oslo og andre steder. Jeg ble aldri provosert over disse menneskene, men jeg undret veldig på hvorfor de var i et slikt humør. Kan busskulturen forbedres og bli en hyggeligere aktivitet å delta på? Svaret er ja.

Jeg ønsker å bruke dette leserinnlegget til å fortelle befolkningen hvorfor bussjåfører og andre ansatte i feltet fortjener ros og det aller beste. Jeg tror at mange sjåfører i kollektivtrafikken blir behandlet altfor dårlig av kunder. Folk klager på sene busser, dårlige tilbud og sure ansatte. Vet dere hva, klagende mennesker? Det er akkurat dere som gir de ansatte et dårlig humør. De gjør jobben sin utmerket og arbeider tidlig på morgenen og sent på kvelden for at vi skal komme oss til jobb, skole, venner, familie og annet.

Glede sprer glede

Jeg sier alltid at glede sprer glede, og det er sannheten. Å gi en kompliment gir også motivasjon til å gi komplimenter videre. Hvorfor dele på dårlig humør, når alle kan ha det bedre?

På skolen sier man at bare én liten hyggelig kommentar kan gjøre en elevs dag mye bedre. Slik er det på bussen også. Bare én liten kommentar kan gjøre noens dag bedre. Bussjåfører fortjener den kommentaren, for da kan de gi den videre til alle passasjerer.

Formiddagen lørdag 17. november tok jeg bussen fra Hamna til byen. Jeg trappet inn på bussen, og møtte en smilende bussjåfør. Han var imøtekommende og spurte pent dama foran meg om hun kunne skanne busskortet en gang til. Vi hilste, og han takket til og med etter jeg hadde skannet kortet mitt. Under bussturen hørte og så jeg hvor grei han var med enhver passasjer som trappet inn på bussen. Da jeg til slutt skulle gå av i byen, kunne jeg ikke unngå å kommentere til sjåføren hvordan turen min var.

Du vet hvem du er, og jeg håper du leser dette, fordi du fortjener å høre det igjen. Jeg forklarte ham hvor utrolig takknemlig jeg er for hans imøtekommende og hyggelige opptredener. Ønsket mitt var å få ham til å forstå hvilken god jobb han gjør, for det er akkurat disse menneskene som ikke bare gjør driften av kollektivtilbudet mulig, men også driften av byen vår mulig. Jeg avsluttet med å si at jeg setter veldig stor pris på hans motivasjon og vilje til å glede befolkningen i Tromsø. Jeg så ansiktet hans strålte opp, og det varmet hjertet mitt.

Ubehagelig hendelse

Og nå en liten digresjon. En venn av meg, nyinnflyttet student her i byen, opplevde en svært ubehagelig hendelse på bussen forrige uke. Han heter Berzi og har innvandrerbakgrunn.

Etter 15 timer på universitetet, var han sliten og ville hjem til senga, men overhørte dessverre en veldig frekk og ubehagelig samtale fra to unge menn. De snakket om innvandrere, og de spredde direkte rasisme. Først sa ei eldre dame ifra til guttene, men de ønsket ikke å slutte med rasistiske kommentarer. Til slutt sa vennen min ifra til guttene at dette var uakseptabelt. Guttene ble lamslåtte, og de tidde stille resten av bussturen. Jeg ønsker å takke Berzi og den eldre kvinnen. Det er veldig modig gjort av dem å si ifra når rasisme lever i lufta. Det er ikke akseptabelt å spre slike holdninger! Slikt skal vi ikke ha noe av. Vi skal ha en sunn og inkluderende busskultur, og jeg håper alle andre som støter på slike hendelser sier ifra.

Fortjener respekt

Til slutt vil jeg oppsummere opplevelsen jeg gikk gjennom. Jeg ble altså behandlet så bra at jeg brukte bussturen på å tenke fram en kommentar verdig nok for situasjonen, og deretter fortalte sjåføren om opplevelsen. Forhåpentligvis gledet jeg han, slik at han kunne behandle neste kunde enda bedre enn meg.

Glede sprer glede. Bussjåførene fortjener ikke stygge kommentarer. De fortjener respekt, ros og takknemlighet fra vår side. Det er snakk om mennesker som gjør driften av byen mulig. Det er snakk om byens helter.

DEBATT: Behandler mange passasjerer bussjåførene for dårlig? Si din mening i kommentarfeltet under!

Folk klager på sene busser, dårlige tilbud og sure ansatte. Vet dere hva, klagende mennesker? Det er akkurat dere som gir de ansatte et dårlig humør.

Artikkeltags