Åpent brev til helseministeren

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Kjære Sylvia Brustad, helse- og omsorgsminister

DEL

Jeg jobber i grunnskolen og henvender meg til deg fordi jeg vil trekke fram at også ernæring er viktig, og fordi du kjenner til Kunnskapsløftet,vet du at vi som lærere skal ha mer ansvar overfor barn om riktig kosthold. Dette er et stort ansvar. Se bare på utviklingen av folkesykdommer og dårlig helse på grunn av dårlig og feil ernæring over lang tid. Det rare er at fremdeles er det fett i kosten som får skylda, enda vi spiser mer fettfattig enn noensinne.

Samtidig propper vi i oss karbohydrater, noe som er langt mer usunt, og som virkelig gir fedme og livsstilssykdommer.

Jeg synes absolutt du burde les boken «Bedre uten brød» (Leben ohne Brot) av den tyske legen Wolfgang Lutz. Gjennom lang erfaring og forskning viser han til en rekke bevis om hvor gunstig et kosthold på lite karbohydrater er, og viser hvordan feil ernæring rett og slett er farlig for mennesker. Det er de unaturlige lettprodukter og karbohydrater som er den egentlige synderen til våre folkesykdommer og fedme, og ikke fett i kosten.

Døden nær

Den svensk juristen og forfatter Lars-Erik Litsfeldt har skrevet bok om hvordan han spiste seg ut av sin Diabetes 2 med å legge om til fett i kosten og lite karbohydrater.

Journalisten og forfatter Sten Sture Skaldeman var døden nær før han endret sine kostvaner til mer fett og mindre karbohydrater.

Begge har skrevet bøker om sine egne erfaringer i «Fettsrämd», «Ät fet mat, bli frisk och smal» av Litsfeldt, og «Ät dig ner i vikt» (Spis deg ned i vekt) av Skaldeman. Legene deres er forbauset over hvor friske de er på dette kostholdet!

Det er på tide å endre holdning til fete, kolesterolrike animalske matvarer (fete meieriprodukter, eggeplommer, animalsk fett, etc.), da både kolesterol og mettet fett har mange viktige og gode funksjoner i kroppen. Mettet fett er for eksempel den «reneste» energiformen for kroppen, viktig for en god tarmfunksjon, bedrer opptaket av viktige mineraler og utgjør over halvparten av fettsyrene i alle cellevegger. Mettet fett er så viktig for kroppen, at når den velger å lage sitt eget fett, er det for det meste mettet fett den lager.

Mettet fett

Naturlig mettet fett er svært viktig for kroppen av flere ulike grunner. Det har blant annet vist seg at mettet fett senker nivåene av en farlig substans i blodet med navn Lp(a). Lp(a) har lett for å klebe seg fast til LDL-kolesterolet (det såkalt farlige kolesterolet) og kunne være en medvirkende faktor til hjerte- og karsykdommer.

Mangel på ulike mineraler er ikke uvanlig med dagens kosthold, og det blir stadig vanligere å ta ulike kosttilskudd for å utbedre dette. Da er det greit å vite at mettet fett øker opptaket av flere mineral fra kosten, som for eksempel kalsium som er viktig for å opprettholde et kraftig skjelett. Mettede fettsyrer er også hovedenergien til hjertet vårt, og flere av disse fettsyrene virker positivt inn på tarmene og fordøyelsen. Mettede fettsyrer motvirker betennelsestilstander, og ser vi på det fettet som avleires i blodårene er kun 26 prosent av det fra mettede fettsyrer, mens resten er umettet fett. Mettet fett inngår som den største bestanddelen i alle cellevegger, og sikrer oss at kroppen blir en solid masse.

Blandingskostholdet er verst

En av grunnene til at fett har fått mye negativ omtale, og at noen har tolket kostholdsstudier dit hen at det er farlig, er det typiske blandingskostholdet vi har i den vestlige verdenen. Med blandingskosthold menes å spise mye karbohydrater og fett samtidig. Siden det er fett vi finner i avleiringer i blodårene, og at fett inneholder over to ganger så mye energi som karbohydrater, har mange trodd at det selvfølgelig er fett som er synderen. Nøkkelen til å oppklare dette spørsmålet ligger mye hos hormonet insulin, hormonet som skal lagre den fordøyde maten fra blodårene inn i de ulike cellene – dette gjelder både fett og karbohydrater, men også protein. Jo mer insulin, desto mer fett og karbohydrater vil bli lagret.

Kolesterolrik mat er ikke farlig

Mettet fett bedrer blant annet opptaket av viktige mineraler. Mettet fett er den «reneste» energiformen for kroppen, og et kosthold basert på mer fett og protein og lite karbohydrater er den raskeste og mest effektive måten å bli kvitt overflødig fett på. Norske ernæringsprofessorer vil «ikke ta ansvaret for alle hjerteinfarktene som vil følge i kjølvannet» om folk følger råd om å spise mer fett og protein. Erfaringene viser at de tar feil – det blir verken høyere kolesterol eller mer hjertedød av å spise på eskimo- eller steinaldervis!

Mettet fett er en naturlig form for fett, og må ikke sammenliknes med de kunstig mettede fettsyrene, som finnes i herdet plantefett. Herdet fett kan nemlig være svært farlig, da det ofte er rikt på transfettsyrer, som kan gi en mengde farlige reaksjoner i kroppen. Slike fettsyrer finnes i ulike plantemargariner, chips, kjøpekjeks, ferdigkaker og andre ferdigprodukter.

Kilde: Kenn Hallstensen, Eat International kh@eat-web.com

Artikkeltags