To minutter før landing så alt bra ut. Så gikk det galt

INN I VINDUET: En bit av propellen borret seg inn i vinduet på flyet. Det kom ikke noe vrakrester inn i kabinen. Foto: Avinor

INN I VINDUET: En bit av propellen borret seg inn i vinduet på flyet. Det kom ikke noe vrakrester inn i kabinen. Foto: Avinor

Artikkelen er over 4 år gammel

Propellene slått av og slo inn i flysiden.

DEL

Det var tidlig på morgenen den 15. september 2010 at et Dash 8 fra Widerøe brakk høyre landingsunderunderstell under landing ved Sandnessjøen lufthavn Stokka.

Besetning på fire og de tre passasjerer var uskadet, men flyet fikk omfattende skader:

  • Understellet og hjul ble ødelagt.
  • Samtlige fire propellblad på høyre siden ble slått av. Deler av dem slo inn i skroget, men trengte ikke gjennom til kabinen.
  • Bakre del av flyets buk ble skadet.

Slik ble flyet liggende etter den harde landingen på Sandnessjøen lufthavn Stokka. Foto: Avinor

Hard landing

Nå, fem år etter, har Statens havarikommisjon for luftfart publisert sin rapport etter hendelsen. De konkluderer med at en kombinasjon av innflygingsvinkel, begrenset erfaring med flytypen og plutselig endring av vindretning førte til at flyet fikk en for hard landing.

Widerøe hadde strenge vindbegrensninger på flyplasen på grunn av høyt terreng i øst og vanskelige landingsforhold ved vind fra fjellene. To minutter før landing viste målingenen vindkast mellom 9-15 knop styrke. Begrensningen var satt til 15 knop.

- I løpet av særs kort tid økte vindstyrken opp til 17 kt. AFIS-fullmektigen var i ferd med å gripe mikrofonen for å informere WIF701, men det var for sent fordi han så at flyet akkurat var i ferd med å sette seg, fremgår det av rapporten.

Samtidig merket flygerne markant økt gjennomsynkning.

Under opplæring

Flyet ble ført av en kapteinskandidat under opplæring, mens kapteinen var instruktør.

Kapteinskandidaten bestemte seg for å iverksette en avbrutt landing og hadde så vidt rukket å skyve gasshåndtakene fremover da flyet traff bakken.

Landingen ble hard og høyre hovedunderstell kollapset. Flyet sank ned på ene siden.

LES OGSÅ: Hittil ukjent rapport: Widerøe-fly berget fra havari 25 meter over havet

LES OGSÅ: Bommet på flystripa - landet på taxebane

LES OGSÅ: Stein (49) startet som bagasjesjauer. Nå er han Widerøes nye toppsjef

Foto:

Slik så flyets buk ut etter landingen. Foto: Avinor

Ble overrasket

- Rett etter at flyet traff rullebanen kom begge flygerne med verbalt utbrudd og ga utrykk for at «den hadde røket», står det i rapporten.

På dette tidspunktet hadde understellet sviktet og høyre vinge var sunket ned. De to hjulene på høyre understell fortsatte å rotere og bar derfor en del av flyets vekt.

De to i cockpiten holdt rorene for å holde høyre ving og propell oppe så lenge de klarte.

- Det kom som en overraskelse på dem begge at understellet ga etter, står det i rapporten.

Visste ikke om evakuering

Instruktøren meldte så mayday til tårnet, men bestemte seg for å ikke sette i gang full evakuering.

Imidlertid annonserte kapteinkandidaten evakuering over høyttaleranlegget.  

Det er instruktøren som skal avgjøre om det skal evakueres, og ifølge rapporten ble han overrakset da han hørte at kapteinkandidaten ba om evakuering.

Men denne beskjeden ble bare hørt i cockpiten, og de to kabinbesetningsmedlemmene og de tre passasjerene var derfor avventende.

Da kapteinkandidaten og instruktøren kom ut av cockpiten, forsto de at evakuerings-beskjeden ikke var nådd ut til folk i kabinen.

Like etter forlot alle syv flyet uten skader.

Ifølge rapporten betegner instruktøren stemningen som «meget rolig». 

Se også: Anerkjent flymagasin om Svolvær-saken: - Dette var en veldig alvorlig hendelse

- Delte sin erfaring

Havarikommisjonen har gått gjennom opptak fra cockpiten.

- Opptakene tilsier at flygerne hadde full fokus på det tjenesteanliggende og instruktør delte profesjonelt av sin erfaring overfor kapteinskandidaten

Kapteinskanditaten fortalte til kommisjonen at han opplevde instruktøren som «svært behagelig».

Artikkeltags