Vraker lysregulering på problemvei i Tromsø: - Ga feil signal til trafikantene

UTBEDRES: Tungtransport får forkjørsrett på fylkesvei 57 opp Grøtfjordfjellet. En god løsning, mener Statens vegvesen.

UTBEDRES: Tungtransport får forkjørsrett på fylkesvei 57 opp Grøtfjordfjellet. En god løsning, mener Statens vegvesen. Foto:

Statens vegvesen mener forkjørsvei er beste løsning for Grøtfjordfjellet.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Etter å ha testet systemet før påske vraker Statens vegvesen en lysregulering av fylkesvei 57 over Grøtfjordfjellet i Tromsø. I stedet går man for en løsning der vogntog og lastebiler får forkjørsvei opp på begge sidene av fjellet. Det opplyser Statens vegvesen i en pressemelding onsdag.

- Det er ikke strøm i området, og et system med mobile lys drevet på batteri har vist seg å være uegnet langs denne vegen. Avstanden mellom punktene ble for stor. Lysene klarte derfor ikke å kommunisere seg imellom og ga feil signal til trafikantene. Vi frykter også at et batteridrevet system ville blitt for sårbart, særlig på uværsdager når varslingen er viktigst, sier seksjonsleder for plan og forvaltning Edel Miljeteig Austlid i Statens vegvesen

- Siden vegen er så smal, vil slike lys komme så langt ut i vegbanen at de også kunne skapt problemer for brøytinga, og i verste fall bli påkjørt, fortsetter hun.

- Virker mot sin hensikt

Utviklingslaget og ledelsen ved fiskemottaket i Tromvik har vært kritisk ti å bare gå for en forkjørsveiløsning på strekningen.

Produksjonsplanlegger i Norway Seafoods AS, Erling Robertsen, som driver fiskemottaket i Tromvik, kalte forkjørsløsningen foreslått av Statens vegvesen for det glade vanvidd.

Skisse: Statens vegvesen

Skisse: Statens vegvesen

– Trailere vil få forkjørsrett og gi gass. Møtende personbil vil få vikepliktskilt, men det vil virke mot sin hensikt fordi man ikke ser noe bak svingen, så de kjører på. Dermed vil kjøretøyene ikke se noe før de møtekolliderer i svingen, sa han til Nordlys mandag denne uka.

Må være riktig skodd

Men Statens vegvesen mener de har gode erfaringer med nettopp forkjørsrett til tungtransporten. Like løsninger har fungert blant annet i Finnmark, påpeker veimyndighetene.

«I stedet for den testede løsningen med lysregulert veg, får kjøretøy på veg opp Grøtfjordfjellet nå forskjørsrett. Slik kan de bruke hele vegbanen om nødvendig, for å komme over de særlig kritiske punktene», heter det i pressemeldingen.

- Forutsetningen er fortsatt at de er riktig skodd, med kjettinger dersom forholdene krever det, sier Edel Austlid i SVV.   

«Kjøretøy på veg i motsatt retning får vikeplikt og mulighet for å stoppe i veglomme med fri sikt mot krysset i Grøtfjorden. Hastigheten blir også satt ned på strekningen, og trafikanter i begge retninger blir varslet om at vegen blir smalere», opplyser vegvesenet videre.