Hevder dekkprodusenter saboterer nye norske regler: – Merker sommerdekk som vinterdekk

Slike situasjoner har vi blitt godt vant til i Nord-Norge de siste årene. Og bedre blir det neppe, så lenge utenlandske dekkprodusenter saboterer norske regler. Montasje: Espen Bless Stenberg

Slike situasjoner har vi blitt godt vant til i Nord-Norge de siste årene. Og bedre blir det neppe, så lenge utenlandske dekkprodusenter saboterer norske regler. Montasje: Espen Bless Stenberg

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Hver eneste vinter ligger utenlandske vogntog strødd langs vinterveiene i Nord-Norge. Så langt har det gått at Samferdselsdepartementet så seg nødt til å endre reglementet i år, for å forsøke å få bukt med problemet. Det nye reglementet gjelder alle kjøretøy fra 3,5 til 50 tonn, og skal sørge for at alle er skodd etter forholdene.

Det er Norges Lastebileierforbund som nå går ut og advarer mot feilslått regelendring. De mener de nye reglene blir sabotert av internasjonale dekkprodusenter.

Nøytraliserte regler

Norske regler krever at egnede dekk skal merkes M+S (Mud + Snow), eventuelt 3PMSF (Alpesymbolet). Svaret fra dekkprodusentene var enkelt og greit at de stemplet også sommerdekkene sine.

– Svaret på det norske vinterdekkpåbudet ble at de internasjonale velrenommerte dekkprodusentene helt enkelt stemplet sommerdekkene sine med M+S. Dermed er sommerdekk blitt til vinterdekk. Samtidig nøytraliserte de internasjonale dekkprodusentene norske myndigheters påbud, sier administrerende direktør i NLF Geir A. Mo til eget nettsted.

Blankslitte dekk

Direktøren sier at forbundet i en årrekke har hatt en dialog med myndighetene for å få slutt på dårlig skodde kjøretøy.

– Det finnes utallige eksempler på at utenlandske vogntog er blitt stoppet i Norge med blankslitte sommerdekk på isglatte norske vinterveier. Vi har i en årrekke orientert myndighetene om bruken av sommerdekk på vinterføre - til vi endelig fikk gjennomslag, sier Mo.

Nye problemer

NRK Nordland som omtalte saken først, har vært i kontakt med finske Nokian. De kjenner seg ikke igjen i kritikken fra NLF, og sier de har hatt samme praksis i mange år.

– Jeg er enig i at ikke alle mønstre er like godt egnet til å kjøre på norske vinterveier, men våre dekkene som har M+S-klassifisering kan man trygt bruke, sier salgssjef Trond H. Andersen i Nokian til NRK.

Han forteller også at dersom det skulle komme nye endringer, vil ikke Nokian ha problemer med å etterkomme dette. Dog vil det da oppstå andre problemer, dersom Norge strammer inn til å kun tillate dekk med alpesymbolet.

– Blir det gjort endringer vil vi tilpasse oss. Men da får vi en utfordring med at det da vil kjøre lastebiler med alpedekk på motorveier i Sør-Europa, så dette er en vanskelig balansegang, sier Andersen.

Her kan du lese alle de nye reglene. (Ekstern PDF-lenke)

Artikkeltags