Annonsørinnhold i samarbeid med

Hva er dette?

 
 

Har du et bevisst forhold til hvor merkevaren din vises?

Internett er i ferd med å bli rene ville vesten. Vi lever i en tid der det dukker opp flere og flere falske nyhetssider og SoMe-profiler, bots som driver trafikk og Facebook-profiler som får millioner av følgere raskere enn du og jeg rekker å trykke liker.

Annonsørinnhold i samarbeid med

Derfor var det interessant å bevitne teknologi-innovatøren Miko Kotilas' innlegg på ADTECH-konferansen i Oslo: "The Internet is a Giant Lie Factory — The Secret History of Brand Safety." 


Kotila vektla blant annet to sentrale spørsmål i sin opptreden: Hvor bevisst er vi på hvor annonsene våre vises? Hva betyr det for merkevaren din om vi ikke har et forhold til dette?


Som annonsør er det å orientere seg i medielandskapet enda mer krevende enn før, og man må ha tunga rett i munnen når man tar beslutninger rundt sine digitale mediekjøp. Hvor treffer jeg målgruppen min og hvor vil annonsene mine vises?


Tidligere har kjente merkevarer som McDonalds, L'Oreal, Marks & Spencer og avisen The Guardian trukket sine annonsekroner fra Google etter flere tilfeller der merkevarer har havnet på sider de ikke ønsker å assosieres med. Spesielt på YouTube. Les mer her.


Heldigvis blir vi som publisister og annonsører mer bevisst rundt dette, selv om det nok fortsatt er en vei å gå.

Ifølge en undersøkelse utført av Oath publisert i juni 2018 er 99 prosent av alle spurte annonsører opptatt av om merkevaren deres vises i trygge annonsemiljø, og 58 prosent er mer opptatt av dette enn i 2017. Dette er riktignok en amerikansk undersøkelse, men jeg håper og tror norske annonsører også tenker på dette.


Hva kan man gjøre for å sikre at man ikke havner på sider som kan skade merkevaren din?

- Før kampanjestart ta bevisste valg om hvor du ønsker å være synlig.

- Sjekk med mediepartneren din hvilke nettsteder dine annonser vises på.

- Be om rapporter underveis i kampanjene dine.

- Sjekk om mediepartneren din bruker egne lister over trygge og utrygge nettsteder (whitelist/blacklist).


Ofte blir vi som jobber med digitale mediekjøp møtt med spørsmål rundt pris og hvor mange visninger man får, men ta også bevisste valg og diskuter med din mediepartner om investeringene du gjør havner i trygge annonsemiljø.

Det tror jeg vil lønne seg på sikt for deg og din merkevare.

Del artikkelen på Facebook