Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bryllupsgaver som varer

Annonse fra Kitch’n

Bryllupsesongen står for døren og brudepar er i gang med å sette sammen ønskelisten til den store dagen. Kitch’n gjør det lett for både brudepar og gjester!

Hos Kitch’n kan dere skrive bryllupsliste enten i butikk eller på nett, og dele den enkelt med venner og familie. Endringer på listen blir oppdatert fortløpende til alle landets Kitch’n butikker. På denne måten får dere oppfylt ønskene og unngår at de samme gavene havner på bordet.

Dette gjør også gavekjøpet enklere for dem som ønsker å gi.

Bryllupsdagen er for de aller fleste den største dagen i deres liv, og nå har dere mulighet til å ønske dere noe spesielt og unikt. Noe dere kanskje ikke har kunne kjøpe tidligere fordi det er for kostbart.

Dere trenger ikke bekymre dere over prisen når dere setter opp bryllupslisten, familie og venner kan slå seg sammen for å kjøpe de litt større og kostbare gavene.

I en undersøkelse foretatt av Bryllupsguiden vedrørende gaveønsker til bryllupet kom kjøkkenredskaper på andre plass, kun slått av pengegaver til bryllupsreisen eller bidrag til å betale for bryllupet.

Hos de aller fleste stod kjøkkenmaskin øverst på listen. Det er ikke så merkelig at gaver til kjøkkenet står høyt på ønskelisten; kjøkkenet anses jo som hjertet i huset. 

Kjøkkengaver står med andre ord på listen hos både unge par i etableringsfasen og hos par som har bodd sammen i mange år. Vi anbefaler at dere ønsker dere produkter som varer slik at dere kan få glede av bryllupsgavene lenge. Velg noe i de fleste prisklasser slik at alle som vil kan få gi en oppmerksomhet.

Populære varer på bryllupslistene våre er serviser, bestikk, glass, kniver, kjøkkenmaskiner, vaser, gryter og panner.

Hver vår og høst arrangerer vi bryllupskvelder i flere av våre butikker rundt om i landet.

Kommende brudepar inviteres til en kveld med inspirasjon og hjelp til å skrive bryllupslister. Disse kveldene gir parene en mulighet til å se nye trender og klassikere innen kjøkkenutstyr, og vi gir dem inspirasjon om både blomster, kaker og borddekking.

Velkommen til en butikk nær deg eller skriv listen din her 

Kitch'n

• I 1996 startet vi vår første kjøkkenbutikk.
• Vi har i dag 140 butikker i tillegg til nettbutikk.
• Kitch’n skal være kjent for gode og innovative varer til kjøkkenet.
• Kitch’n skal være kjent for ekstra god service og fagkunnskaper.
• Visjon: Nr. 1 på kjøkkenet.
• Vi fører mange kjente merkevarer.
• Produktene holder høy kvalitet og profil.
• Bryllup i vente? Da bør du skrive bryllupslisten hos oss! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet