Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor er det viktig å spare til pensjon!

Annonse fra Sparebank1 Nord-Norge

Potten vi får fra staten når vi pensjonerer oss blir stadig mindre. Det betyr at det blir viktigere og viktigere å spare på egenhånd!

Sparing utgjør en stor forskjell

Vi tror nok de fleste har fått det med seg nå; å spare er viktig. Å spare til pensjon på egenhånd kan faktisk være forskjellen på om du kan gjøre det du har drømt om eller ei, når det er slutt på «jobb og slit». Men hva hjelper det at du har spart og har råd til å gjøre det du ønsker, om ingen av dine nærmeste har gjort det – og kan bli med på moroa? 

- Vi trenger økt bevissthet rundt sparing til pensjon. Å planlegge for når man blir gammel er et ansvar som ligger hos en selv, sier Oddgeir Nilsen, pensjonsspesialist i SpareBank 1 Nord-Norge. 

Økt levealder påvirker pensjonen din

Siden 1990 har forventet levealder i Norge økt med 7 år for menn og 4 år for kvinner. Samtidig som vi blir eldre, begynner vi også i jobb senere på grunn studier. Mange drømmer nok om å gå av med pensjon ikke lenge etter at de har fylt 60. Kortere tid i jobb med opptjente pensjonspenger, og økt forventet levealder stiller derfor krav til at du har spart opp en god sum penger på egenhånd om du ønsker å leve det livet du har sett for deg.

- Hvordan man burde spare varierer fra person til person, men generelt kan vi si at folk sparer med for lite aksjer. Pensjonssparing er langsiktig sparing, og da tåler man flere svingninger i markedet. Er du usikker på hvordan du bør spare, ta kontakt med en av våre flinke rådgivere, de står klare for å hjelpe deg, legger Nilsen til.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet