Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bjørn-Are nektet å følge i farens fotspor. Nå tar han firmaet med inn i fremtiden

Annonse fra NT Entreprenør

Nord-Tre feirer sitt 30-årsjubileum med å endre navn til NT Entreprenør. Bjørn-Are Nilsen har tatt over styringen i selskapet, men veien dit har vært lang.

– Jeg husker første gang jeg var med på bygg– og anleggsarbeid. Det var gjennom OD-dagen på barneskolen. Jeg fikk male verandarekkverket til en enebolig på Tomasjord. Dama som bodde i huset kom med nystekte vafler til oss i lunsjen. Det var stort for en ung gutt, smiler Bjørn-Are Nilsen.

I 1989 hadde faren til Bjørn Are, byggmester Kjell Nilsen, stiftet Nord-Tre Entreprenør AS sammen med byggmester Ivar Eliassen. Bjørn-Are gikk på ungdomsskolen da. Han gjorde som regel småjobber i ferier eller på kveldstid hvis det var store prosjekter på gang.

– Det gikk stort sett i å rydde søppel. Enten fylle en container eller fylle en tilhenger, ler han.

Til tross for at arbeidsoppgavene ble mer lystbetonte etter hvert, hadde Nilsen bestemt seg: han skulle ikke følge karriereveien til faren. Han skulle nemlig aldri bli håndverker. 

Les mer om historien til NT Entreprenør her.

Fra ufaglært til daglig leder

– Jeg hadde valgt handel og kontor på videregående for å komme lengst unna håndverksfaget, erindrer Nilsen.

Etter grunnskolen prøvde han ulike yrkes og utdanningsretninger og CV’en til Nilsen vokste seg lang og variert. Men etter flere år borte fra Tromsø skulle yrkesveien til slutt lede ham «hjem» til Nord-Tre – et selskap som nå hadde befestet posisjonen sin i Ishavsbyen som deltakere i utbyggingen av store prosjekter som Polarmiljøsenteret og Strandkanten Bydel.

Til tross for at faren var daglig leder i Nord-Tre måtte Bjørn-Are finne seg i å begynne på grunnivå i den fremadstormende bedriften.

– Jeg hadde ikke fagbrev eller noen annen formell kompetanse. Så mens jeg jobbet tok jeg fagbrevet som tømrer som privatist. Etter hvert ble det også teknisk fagskole, forteller han.

Nilsen – som aldri skulle bli håndverker – begynte klatreetappen på karrierestigen i bygg og anleggsbransjen. Han jobbet seg opp fra ufaglært til tømrer, deretter innenfor betongarbeid. Etter hvert fikk han rolle som formann, videre anleggsleder og i 2016 prosjektleder for firmaet som opplevde kontinuerlig vekst. Året etter bikket Nord-Tre 200 millioner i omsetning – en milepæl for bedriften som nå var i slutten av tyveårene.

Og når faklene på Fløyfjellet glødet 2019 hadde Bjørn-Are nådd toppen. Den 1. januar tok han over for sin far i jobben som daglig leder. 

Les mer om prosjektene til NT Entreprenør her.

FULL FART FREMOVER: NT Entreprenør går inn i jubileumsåret med nytt navn og ny logo. (Foto: Ole Åsheim/NordlysLAB)

Stolt historie, eventyrlig fremtid

Det begynte med en drøm om å bygge hjemmene til Tromsøs befolkning, den varme junidagen i 1989 da Nord-Tre ble stiftet.

– Fattern (Kjell Nilsen, red.anm) og Ivar Eliassen fikk seg kontor på brygga nedenfor Havnegata i et gammelt bryggehus. Gulvet i lokalet var så skjevt at de måtte lage kraftige kiler til kontorstolene, slik at de ikke skulle trille av gårde, ler Nilsen.

Kjell Nilsen har nå gått over i rollen som leder i NT Eiendom AS. Hans-Are Nilsen har også vært med på reisen fra starten. Han har vært medarbeider siden 1989, ble medeier i 2001. I dag jobber han som prosjektleder i selskapet.

I år er det 30 år siden eventyret startet. Antall ansatte er tidoblet siden den gang. Målet om å bygge hjemmene til byens innbyggere er oppnådd, med omtrent 1000 ferdigstilte boliger siden oppstart. Bedriften fremstår i dag som en allsidig totalentreprenør som bygger nye boliger, næringsbygg, skoler, barnehager, samt andre bygg til både private og offentlige formål.

Men historien slutter ikke her. I jubileumsåret skifter de navn til NT Entreprenør. Og fremtiden er særdeles spennende, med prosjekter som for eksempel den nye bydelen på Skjelnan. Selskapets stolte historie er grunnlaget for fortsettelsen.

– Vi kommer fra en håndverk- og byggmestertradisjon. Det farger alt vi gjør. Vi har fokus på god håndverksmessig utførelse, å utdanne fagfolk og i størst mulig grad tilføre verdi til Tromsø og lokalsamfunnet. Slik har vi drevet i 30 år, og slik skal vi fortsette i fremtiden.

NT ENTREPRENØR AS

Selskapet driver entreprenørvirksomhet/byggmester, og oppføring og renovering av alle typer bygg (bolig, næring, offentlige). Selskapet har i tillegg egen tømrer- og betongavdeling. 

NT Entreprenør utfører både hoved- og delentrepriser for byggherre, hovedsakelig i Tromsø kommune, men også prosjekter i nærliggende områder/nabokommuner.

Selskapet er godkjent for ansvarsrett, registrert byggmesterfirma og medlem av Byggmesterforbundet, NHO og opplæringskontoret for byggfag (lærlingeordning) i Nord-Hålogaland. Selskapet sysselsetter ca 50 ansatte, herav tømrere, betongarbeidere, lærlinger, funksjonærer og administrativt personell.

NT Entreprenør AS har i de siste år ligget på en omsetning rundt 100.000.000,- NOK med en kraftig økning i 2017 på litt over 200.000.000,- NOK.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet