Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vil du lede en av Tromsøs mest tradisjonsrike spisesteder?

Annonse fra Skarven

VertsHuset Skarven, Tromsø søker kjøkkenleder. Ansvarsområdet vil være Arctandria SjømatRestaurant, Skarvens BiffHus, Skarven Kro, samt Skarvens Kulinariske Teater. Totalt består staben av 18 kokker og lærlinger.

Hovedoppgaven er å lede dette teamet fram til størst mulig matglede for våre gjester.

Oppgavene er

- lede og være del av et kokketeam på 18 personer

- organisere den daglige driften av kjøkkenet

- planlegge innkjøp av mat

- ha ansvar for lager og god økonomistyring

- ha ansvar for IK-mat / internkontroll

- ha ansvaret for oppføling av lærlinger.

Kvalifikasjoner

- relevant utdanning og erfaring fra bransjen

- fagbrev som kokk

- god kjennskap til planlegging og produksjon 
- behersker ett av de nordiske språkene

Egenskaper

Vi søker en person som ønsker å bidra til vår og egen utvikling;

- god arbeidskapasitet og takler stress

- flink til å jobbe selvstendig og i team

- gode samarbeidsevner

- dyktig til å inspirere og motivere kolleger og medarbeidere

- fleksibel

- positiv

Vi tilbyr

- en spennende og pulserende arbeidsplass

- konkurransedyktig lønn

- hyggelige gjester og kolleger

Opplysninger om stillingen fås hos Gunnar Andersen ; epost gunnar@skarven.no eller på telefon 90821439.

Skriftlig søknad sendes; gunnar@skarven.no

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet