Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Steinar åpner drømmehallen for Tromsøs befolkning

Annonse fra Tromsø Taxi

I mange år har Tromsø Taxi jobbet med å få på plass sin egen vaskehall. I oktober 2018 ble drømmen endelig virkelighet. Moderne anlegg vasker mer skånsomt og nå inviterer de Tromsøs befolkning til å ta i bruk de unike fasilitetene på Skattøra.

Ved siden av produksjonslokalene til Bakehuset på Skattøra lyser den flunkende nye vaskehallen til Tromsø Taxi opp et snøkledd industriområde.

– Dette er et moderne anlegg laget for moderne bildrift. Vi fikk fagfolk til å plukke ut alt av utstyr som finnes i hallen. Det er valgt en kjemi som er mest skånsom for lakken og tar best vare på kjøretøyene, forteller en stolt Steinar Nilsen, administrerende direktør i Tromsø Taxi.

MODERNE VASKEHALL: Det nye vaskeanlegget til Tromsø Taxi sto ferdig i oktober 2018. (Foto: Ole Åsheim/NordlysLAB)

Nilsen forteller om et ønske fra samtlige løyvehavere i drosjeselskapet om å ha sin egen hall. Et anlegg som har et høyere kvalitetsmessig nivå enn det de tidligere har hatt tilgang til. Og etter måneder med operativ drift er tilbakemeldingene utelukkende positive.

– Vi har brukt nesten fem måneder som en testperiode mot våre sjåfører, for å finne ut hva som er de beste produktene og hva som gir de beste resultatene for bilene. Vi har brukt disse månedene på å «kjøre inn» hallen slik at alt er optimalt når publikum nå inviteres til å ta det i bruk, sier Nilsen.

Nå håper han byens bileiere kjenner sin besøkelsestid. 

Slik kommer du deg til Tromsø Taxi Vaskehall.

Skånsomt og effektivt vaskeanlegg

Hallen er blant de største innendørs vaskeanleggene i Nord-Norge, konstruert for betjene brukerne effektivt.

– Vi har hele fem haller for å sikre god flyt og gjennomstrømming, i vårt yrke har vi ikke tid til å stå i kø og det har ikke kundene våre heller. Vi har ikke en butikk eller kasse, du betaler i automaten og kjører rett inn i hallen, sier Nilsen.

I testperioden har de undersøkt hvordan markedet ser ut i Tromsø rent kvalitetsmessig, og samtidig analysert prisnivået på de forskjellige vaskeprogrammene som tilbys.

– Vi har lagt oss på en prisstrategi som er hensiktsmessig for oss, men samtidig er under mange av våre konkurrenter. Vi gir en veldig god pris sammenlignet med den kvaliteten vi tilbyr, forsikrer direktøren.

TILGJENGELIG VASKEHALL: På Skattøravegen, rett ved produksjonslokalene til Tromsø Bakeri, ligger Tromsø Taxi Vaskehall. (Foto: Ole Åsheim/NordlysLAB)
LAD OG VASK BILEN: Vaskehallen har fem Charge365-stasjoner. (Foto: Ole Åsheim/NordlysLAB)

Tilbyr lading for elbiler

Antall elbiler på veiene i Tromsø er økende, og det er et stort behov for ladestasjoner langs de mest trafikkerte veistrekningene. Nilsen understreker viktigheten av å tilrettelegge vaskeanlegget for bileierne som kjører elektrisk.

– Vi har et konsept som heter «Charge 365». Vi har fem ladestasjoner og her kan alle elbiler lade seg opp. Hos oss får du både ren og oppladet bil.

Det tilbys en rekke programmer alt etter hvilket behov bilen har. Nilsen trekker fram noen produkter som er ekstra viktig for oss som ferdes på nordnorske veier.

– På grunn av klimaet vi har i nord og kjemikalene som blir brukt på veiene trenger bilene her oppe underspyling, samt felg- og dekkrens. Det har vi her i vår vaskehall, forteller Nilsen som ønsker hele Tromsø velkommen til vaskehallen på Skattøra. 

Tromsø Taxi Vaskehall

Anlegget har fem topp utstyrte, moderne vaskehaller som står klar til disposisjon for bedrifter og privatpersoner. 

Du kan velge mellom 7 forskjellige programmer fra kr. 169,-: 

· Poleringsvask

· Gullvask

· Sølvvask 

· Skiboks-program

· Pick-up program

· Børsteløs gullvask 

· Børsteløs sølvvask

Alle hallene har også tørkeprogram. 

Tromsø Taxi tilbyr bedriftsavtaler på selvvask.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet