Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

I vaskehallen til Tromsø Taxi blir bilen skinnende ren til 17. mai

Annonse fra Tromsø Taxi

Moderne anlegg vasker mer skånsomt, derfor bør du ta 17.mai-vasken i det flunkende nye vaskeanlegget til Tromsø Taxi på Skattøra.

Ved siden av produksjonslokalene til Bakehuset på Skattøra finner man den nye vaskehallen til Tromsø Taxi.

– Dette er et moderne anlegg laget for moderne bildrift. Alt utstyret i hallen er plukket ut av erfarne fagfolk. Vi har gått for vaskekjemien som er mest skånsom for lakken og tar best vare på kjøretøyene, sier Steinar Nilsen, administrerende direktør i Tromsø Taxi.

Nå inviterer han alle som vil ha en skinnende ren bil til nasjonaldagen til vaskeanlegget ved siden av produksjonslokalene til Bakehuset på Skattøra.

TILGJENGELIG VASKEHALL: På Skattøravegen, rett ved produksjonslokalene til Tromsø Bakeri, ligger Tromsø Taxi Vaskehall. (Foto: Natalie Pettersen)

Unngå kø til bilvasken

Hallen er blant de største innendørs vaskeanleggene i Nord-Norge, konstruert for betjene brukerne effektivt. Anlegget har hele fem haller for å sikre god flyt og gjennomstrømming. 

– I vårt yrke har vi ikke tid til å stå i kø og det har ikke kundene våre heller. Vi har ikke en butikk eller kasse, du betaler i automaten og kjører rett inn i hallen, sier Nilsen.

Bilen din får skånsom behandling, med en stor variasjon av vaskeprogram og selvvask. Prisnivået gir absolutt valuta for pengene i hallen som ble åpnet for under ett år siden.

– Vi har lagt oss på en prisstrategi som er hensiktsmessig for oss, men samtidig er under mange av våre konkurrenter. Vi gir en veldig god pris sammenlignet med den kvaliteten vi tilbyr, forsikrer direktøren.

LAD OG VASK BILEN: Vaskehallen har fem Charge365-stasjoner. (Foto: Ole Åsheim/NordlysLAB)

Tilbyr lading for elbiler

Antall elbiler på veiene i Tromsø er økende, og det er et stort behov for ladestasjoner langs de mest trafikkerte veistrekningene. Nilsen understreker viktigheten av å tilrettelegge vaskeanlegget for bileierne som kjører elektrisk.

– Vi har et konsept som heter «Charge 365». Vi har fem ladestasjoner og her kan alle elbiler lade seg opp. Hos oss får du både ren og oppladet bil.

Det tilbys en rekke programmer alt etter hvilket behov bilen har. Nilsen trekker fram noen produkter som er ekstra viktig når bilen skal gjøres klar til 17. mai.

– På grunn av klimaet vi har i nord og kjemikalene som blir brukt på veiene trenger bilene her oppe underspyling, samt felg- og dekkrens. Det har vi her i vår vaskehall, sier Nilsen som ønsker hele Tromsø velkommen til vaskehallen på Skattøra. 

Tromsø Taxi Vaskehall

Anlegget har fem topp utstyrte, moderne vaskehaller som står klar til disposisjon for bedrifter og privatpersoner. 

Du kan velge mellom 7 forskjellige programmer fra kr. 169,-: 

· Poleringsvask

· Gullvask

· Sølvvask 

· Skiboks-program

· Pick-up program

· Børsteløs gullvask 

· Børsteløs sølvvask

Tromsø Taxi tilbyr bedriftsavtaler på selvvask.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet