Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Vi skal bygge Tromsøs mest attraktive boligfelt

Annonse fra Skjelnan Boligfelt

Etter mange års planlegging har endelig planen om et stort boligprosjekt på Skjelnan blitt satt i live. Kroken bydel utvides med inntil 700 nye boliger.

– Solforhold i særklasse, skog, fjell og fjære rett utenfor dørstokken og utsikt mot Tromsøya der man blant annet kan skue innseilingen til Hurtigruten er bare noen av fordelene til dette området, forklarer en entusiastisk Kjell Nilsen

STOLT PROSJEKTLEDER: Kjell Nilsen er prosjektleder i Nord-Tre Eiendom AS som er den største utbyggeren på Skjelnan. (Foto: Ole Åsheim/NordlysLAB)

Han er prosjektleder i Nord-Tre Eiendom AS, som er en av tre aktører i det kommende prosjektet. Totalrenovering AS og Troms-Hus AS er også med på utbyggersiden i planområdet.

Og det mangler ikke på ambisjon fra utbyggerne når de nå skal realisere boligprosjektet som har krevd flere år med planlegging og godkjenninger.

– Vi skal bygge Tromsøs mest attraktive boligfelt. Kombinasjonen av rolige, naturskjønne omgivelser, utsikt mot sørvest og den korte avstanden til byen er unik, forteller en stolt prosjektleder.

Les mer om prosjektet her.

Over 250 interessenter

Planen er at første spadetak skal tas i september 2019, men denne tidshorisonten er avhenging av saksbehandlingen til kommunen. Interessen har ikke latt vente på seg av den grunn.

MASSIV RESPONS: Allerede etter én uke hadde prosjektet fått over 250 interessenter forteller Tone Christin Nilsen. (Foto: Ole Åsheim/NordlysLAB)

– Vi har allerede fått massiv respons. En uke etter lanseringen har vi over 250 interessenter som har skrevet seg opp på hjemmesiden vår, sier Tone Christin Nilsen, prosjektutvikler i Nord-Tre Eiendom AS.

Prosjektet ble lansert «soldagen», og det er ingen tilfeldighet ifølge Nilsen.

– Skjelnan ligger perfekt til for å få maksimalt ut av de relativt få soltimene vi får her nord. Området er vestvendt uten forstyrrende terreng og bygningsmasse som kaster skygger, så solforholdene er optimale. Derfor var det en selvfølge at vi skulle slippe denne nyheten sammen med solens tilbakekomst, forklarer hun.

Meld deg som interessent allerede nå!

Lysløypa legges om og tilrettelegges i boligområdet

Boligfeltet som bygges like nord for Skjelnan skole legges til et område hvor det i dag er lysløype som brukes flittig av områdets beboere. Denne skal fortsette å leve i beste velgående forsikrer utbyggerne.

– Vi bygger løypa inn i boligfeltet. Du skal nærmest kunne ta på deg skiene i gangen hjemme og gå rett ut i preparerte løyper, smiler Kjell Nilsen.

GLEDER SEG: Prosjektleder i Totalrenovering, Bjørnar Enoksen, ser frem til å puste nytt liv i Skjelnan. (Foto: Ole Åsheim/NordlysLAB)

Det er planlagt inntil 700 boliger, både eneboliger, rekkehus og terrasserte blokker. Dersom alt går etter planen skal de første boligene være innflyttingsklar allerede i 2020.

– Vi begynner med eneboliger nederst i feltet. Moderne hus i så fantastiske omgivelser er unikt. Vi gleder oss til å vise dette fram til Tromsøs befolkning, sier prosjektleder i Totalrenovering Bjørnar Enoksen.

Forutsetningene for denne framdriften er at utbyggerne oppnår utbyggingsavtale med Tromsø kommune samt godkjente byggemeldinger innen vår og forsommer i år. Videre oppstart på infrastruktur er planlagt til sommeren.

Trykk her for å følge framdriften på Skjelnan-prosjektet.

LANDSKAPSPLAN: Dette er den foreløpige landskapsplanen for Skjelnan Boligfelt.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet