Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor burde du sikre deg fast plass på Alfheim nå

Annonse fra Tromsø IL

Frem til 31. januar har TIL et supert tilbud på sesongkort. Det gjelder både fast plass for voksne og på valgfrie seter for studenter.

Nå har du en ypperlig mulighet til å skaffe deg en fast og god plass på Alfheim for hele 2019-sesongen.

– Vi har kampanje på sesongkort til 2600 kroner med fast plass på de mest populære feltene. Her finner du det perfekte setet å se neste års sesong fra, sier William Frantzen, arena og arrangementsansvarlig i Tromsø Idrettslag.

Tilbudet gjelder for de attraktive feltene C, D, I J og K. Til sammenligning er prisen for 15 enkeltkamper på nett 3.900 kroner.

Kjøp sesongkort her og støtt Tromsø IL hele 2019-sesongen!

Arenaoversikt: Her er de forskjellige feltene man kan velge mellom når man skal kjøpe sesongkort.

Det lønner seg å være rask

Kampanjen gjelder til 31. januar, etter det øker prisen. Tromsø IL er et av få lag med økning i publikumstall i 2018-sesongen, og gjengen på Alfheim er optimistisk med tanke på årets sesong.  

– Folk må være raske med å sikre seg de beste plassene på stadion. Fra 1. februar øker prisen, sier Frantzen.

Kjøp sesongkort her

Ønsker flere studenter

TIL har også et spesialtilbud for studenter. Den gjelder for felt med valgfrie seter, på felt A,D, H og L og koster kun 1500 kroner for to kort. Normalpris er 1250,- for ett kort.

– Vi vet at økonomien ikke er den beste for studentene. Derfor selger vi kort der hver student betaler kun 750,- og da kan de se hele 15 kamper i Eliteserien i løpet av en sesong, forklarer Frantzen.

Initiativet er myntet på det sosiale aspektet av å gå på kamp, samtidig som man betaler kun 50 kroner per hjemmekamp.

- Vi ønsker å legge til rette for at studenter kan gå på kamp sammen til en rimelig penge. Fotball er morsomst i lag med andre og vi håper at så mange studenter som mulig tar turen til Alfheim i 2019, sier Frantzen.

Fordeler sesongkort 2019

· Du er med i trekningen på eksklusive konkurranser for sesongkortholdere gjennom hele 2019-sesongen. Du kan bla. vinne valgfri bortetur, personlig treningstime med spillere og TILs fysiske trener, hjemmedrakt og mye mer.

· Du får eksklusive tilbud og rabatter fra våre samarbeidspartnere.

· 20% rabatt ved nytegning av Nordlys + abonnement (digital utgave), ingen bindingstid.

· Boligalarm levert av Trygg Vakt, 389,- per måned, inkl montasje av inntil 7 valgfrie komponenter.

· Du får 15% på alle våre artikler i nettbutikken, www.shop.til.no

· Gratis kaffe for sesongkortholdere!

Fordeler sammenlignet med enkeltbilletter

· Du har muligheten til å sikre deg ditt eget faste sete på Alfheim stadion i Eliteserien 2019

· Du har forkjøpsrett til alle NM-kamper på Alfheim stadion, og eventuell cupfinale.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet