Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Jeg elsker det

Her jobber Jesper i 23 kuldegrader, hver dag, hele året

Annonse fra ASKO Nord

På Minken Næringspark i Ramfjordbotn, bare en 20 minutters kjøretur fra Tromsø sentrum, ligger en av Nord-Norges største bedrifter. Nå søker de nye kolleger.

Et massivt bygg på 28.000 kvm huser 180 ansatte som sørger for å forsyne landsdelen vår gjennom dagligvare, restauranter, kantiner og mye mer. 

Mange har kjørt forbi bygget på tur inn til Tromsø og sett den belyste ASKO-logoen, men ikke alle vet at det oppe i bakkene er et helt samfunn med mennesker som jobber i mange ulike yrkesgrupper innenfor det samme selskapet. 

Årets lærebedrift i 2018

I fjor ble ASKO kåret til årets lærebedrift og nylig har tre dyktige lærlinger tatt fagbrev gjennom arbeidet de gjør på lager- og sjåførsiden av bedriften. På lageret ønsker de flere logistikklærlinger velkommen til et godt arbeidsmiljø med bred spennvidde i både alder og kjønn.

GODT SAMARBEID: Emilie Wiggen Sørdahl og Geir Roger Johansen samarbeider godt på "tørrplukken". På hodene deres sitter et headset som fungerer som et stemmestyrt ordresystem. Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB

Andelen kvinner som søker seg til denne yrkesgruppen har økt de siste årene og det er vi veldig glade for. Det er herlig at vi mennene som har jobbet her i mange år har fått flere damer med på laget, det gjør noe med arbeidsmiljøet

Geir Roger Johansen

Som en stor familie

Hos ASKO NORD er det så mange ansatte at det kan kalles et lite samfunn. De fleste kjenner hverandre og i kantinen har det til tider vært opp mot 100 stykker til lunsj samtidig. Kantinen er moderne og har en drømmeutsikt.

- Her har man alltid noen å prate med i lunsjen. Det er jo veldig koselig å kunne sette seg foran peisen med en kopp kaffe sammen med en god kollega, sier Ole Richard.

GOD STEMNING: I kantinen hos ASKO Nord nyter de ansatte en god og varm peis i tillegg til den nydelige utsikten utover Ramfjorden. Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB
FROSTRØYK: I tillegg til at man kler seg godt er man i aktivitet store deler av dagen og da blir det enklere å holde på varmen. Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB

Iskalde, men gode arbeidsforhold

Jesper er en del av den energiske gjengen på fryselageret, som til daglig har særdeles friske arbeidsforhold. De har ansvar for frysevarene som lagres hos ASKO før det sendes ut til butikker, kantiner og restauranter i hele Nord-Norge. Her er det 23 kuldegrader, noe som for de fleste høres uholdbart ut, men for Jesper er det helt perfekt.

- Man blir vant til temperaturen og ikke minst sørger jo arbeidsgiver for at vi har ordentlig med arbeidsklær for å tåle kulden. Det fine med å jobbe på et fryselager er jo at det føles som om det er sommer ute selv midt på vinteren, sier Jesper og ler. 

PÅ LETING: Robin, Andreas og Ole Richard jobber i markedsavdelingen og er nå på leting etter en ny kollega. Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB

”Samfunnet” skal bli enda større

Folk flest forbinder ASKO NORD med dagligvarebutikker, men det ikke alle vet er at de også leverer varer til hoteller, restauranter, kafeer, kantiner, offentlige virksomhet. Nå skal de ansette en markedskonsulent som skal du drive kundeutvikling, rådgivning og salg av mat- og drikkevarer til disse kundene.

Vi kaller dette «Verdisalg» som styrker våre kunders fortjeneste og kundetilfredshet med enkle og effektive løsninger tilpasset markedet.

- Vi er nå på søking etter flere topp motiverte ansatte som kan forsterke laget vårt ytterligere. Det er lagt ut stillinger innenfor flere forskjellige avdelinger, som skal besettes i løpet av kort tid, sier direktør Grete Ovanger.

I tillegg til markedskonsulent skal ASKO Nord ansette folk på lager, innkjøp og en teamleder hos avdelingen deres på Sortland. 

NY MENY, NYE VARER: Markedskonsulent Robin møter kjøkkensjef Tommy på The Edge der de går gjennom menyen og hvilke varer de trenger. Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB
UTVIDER TEAMET: Innkjøpsavdelingen hos ASKO trenger også en ny kollega, og den heldige får jobbe med denne smilende gjengen. Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB

Handler for 2,5 milliarder kroner i året

Innkjøpsavdelingen består i dag av 5 personer som kjøper inn varer til lageret i Ramfjordbotn for 2,5 milliarder kroner i året. Teamet setter sin ære i å levere alt av varer kundene til ASKO Nord etterspør og til avtalt tidspunkt. Hver innkjøper har sin egen portefølje som de følger opp og har tette relasjoner med.


Vi skal levere de riktige varene til riktig tid. Kvalitet i leveransen står høyt hos oss og vi er opptatt av en sømløs prosess for kundene våre.

Ole Jakob Jakobsen

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet