Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Romteknologien er i rask utvikling og nå søker KSAT nye utviklere.

Annonse fra Kongsberg Satellite Service

KSAT har en ambisjon om å være best i verden innenfor satellittvirksomhet, derfor søker de nå etter flere dyktige og nysgjerrige utviklere.

Siden 1968 har KSAT (Kongsberg Satellite Services) vært først i verden på banebrytende teknologi innenfor satellittvirksomhet, og utviklerne som gjør det hele mulig sitter på KSAT sitt hovedkontor i Tromsø.

Fredrik Stormo (30 år) fra Bardufoss var inntil nylig bosatt i Oslo. Nordnorsk natur og et spennende jobbtilbud som utvikler i KSAT ble avgjørende da han satte kursen mot Nord-Norges hovedstad, Tromsø.

– Det er utrolig spennende og ikke minst kult å jobbe med satellitter. Jeg får jobbe med moderne teknologi, og blir hørt når jeg bringer nye ideer på banen. Det er sånn vi kommer frem til nye løsninger for kundene våre, forteller Fredrik. 

Behov for flere utviklere

Arne Nylund er leder for utviklingsavdelingen til Satellite Operations på KSAT. Jobben deres er i hovedsak å utvikle programvare som sørger for at mer enn 100 antennesystem rundt om i verden fungerer til enhver tid.

– KSAT leverer kontinuerlige tjenester året rundt fra våre operasjonssenter i Tromsø og på Svalbard til kunder over hele verden. I dag oppretter vi kontakt med satellitter nesten 40 000 ganger hver måned, forteller Arne.

De ønsker å være verdens ledende leverandør av bakketjenester til satellitteiere. Det betyr stort rom for nytenkning og evne til å ta nødvendige grep for å realisere nye løsninger. Med store kunder på listen skaper dette en global arena for diskusjoner om teknologivalg og innovative løsninger. Utviklingen innenfor aktører og teknologi går raskt, og programvarebaserte tjenester blir viktigere og viktigere. 

Mangler bildetekst (Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB)

KSAT har nå behov for å få flere nye hoder med på laget. Utviklerne er i dag lokalisert i Tromsø, med mulighet for å hospitere ved KSAT sine kontorer i San Fransisco og på Svalbard.

– I KSAT jobber vi tett med kundene, og for å forstå hverandre best mulig er et tett samarbeid viktig. Det gir oss også unik innsikt i det som skjer i form av nye ideer og teknologi, noe vi igjen bruker for å videreutvikle vår teknologi og våre løsninger, sier Arne. Og så er det jo litt kult å bidra til at satellitter fra alle “verdenshjørner” kommuniserer trygt med bakken, fortsetter han.



Antenneparken hos KSAT i Tromsø (Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB )

Teknologien som drivkraft

– Å være nysgjerrig og interessert i ny teknologi er en god egenskap som utvikler i KSAT, sier Arne.

– I bunnen ligger selvfølgelig en faglig dyktighet i utvikling av programvare, men bransjen endrer seg raskt. Vi ser etter personer som er genuint nysgjerrig, opptatt av teknologi og anvendelse av denne. Med et ønske om å utvikle både seg selv og KSAT videre, fortsetter han.

KSAT tar vare på all informasjon fra operasjonene, noe de vil bruke for å prøve og forutse situasjoner før de eventuelt skjer i fremtiden.

Kan du noe av dette? Da er kanskje du rett person for KSAT

Utviklingsavdelingen benytter Linux som hovedplattform. GitLab kombinert med Rancher/Kubernetes for CICD (Continuous Integration and Deployment), gir en kort og kontrollert vei fra utvikling til operasjoner.

Hovedvekten av utviklingen skjer i Java, Python og Perl, med bruk av moderne verktøy som PyCharm og IntelliJ IDEA.

Utvikling av programvare for operasjoner synes å bli mer og mer sentral for kundene til KSAT. Kan du programmering, eller er dreven innenfor det som er nevnt over, så ønsker KSAT å høre fra deg.

Les mer om de ledige stillingene i KSAT

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet