Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nordnorske kjøttprodukter utviklet gjennom 4 generasjoner

Annonse fra Solberg Pettersen

For mange er julefrokosten et viktig samlepunkt og en gylden anledning til å kose seg litt ekstra. Hos Solberg Pettersen i Kaldfjorden utenfor Tromsø følger de fortsatt den gamle familieoppskriften når de produserer sin Kvaløyrull, en selvskreven gjest på frokostbordet.

– Mødre og bestemødre i Pettersen-familien har brukt denne oppskriften i 5-6 generasjoner allerede, så den er godt utprøvd, forteller salgssjef Bernt Normann.

– Vi lager den akkurat som før, bare i en litt større skala, forklarer han mens han viser oss rundt i de hektiske produksjonslokalene.

At jula er rett om hjørnet setter sitt preg på familiebedriften. 

Godt håndtverk

Lammerullen er en gammel nordnorsk tradisjon og det finnes nok like mange oppskrifter på herligheten som det finnes familier i nord.

Til ingen nytte prøver vi å få kloa i Solberg Pettersens prisbelønte oppskrift, men salgssjefen letter litt på sløret når vi spør om hva hemmeligheten bak en god rull er.

– Først og fremt er det gode råvarer. Vi bruker for eksempel kun arktisk lam. Og så må det gjøres riktig. Kjøttet skal ikke sprøytes med vann eller kværnes og alt skal gjøres for hånd, som det er alltid er gjort. Vi gjør det på den gode gamle måten, noe vi ikke tenker å forandre på.

Selv om det meste gjøres slik det alltid har blitt gjort hos Solberg Pettersen, har de et triks i ermet som løfter smaksopplevelsen flere hakk.

- Hos oss langtidskoker vi lammerullen i pose og på lav varme, også kalt sous-vide. Det gjør at rullen blir ekstra mør og god.

Ifølge salgssjef Bernt Normann nytes Kvaløyrullen best når den er skåret i tykke, gode skiver. Og selvfølgelig med en god dæsj majones til. (Foto: Torgrim Rath Olsen)

Prisbelønt

Men dere har jo mange forskjellige pålegg?

– Ja, og ikke bare pålegg. Vi lager alt fra sylte til pinnekjøtt. I butikkene finner du våre nordnorske og egenproduserte Kvaløyrull, Kvaløysylte og Kvaløyskinke som passer ypperlig til julefrokosten, men også alt til juletallerkenen.

Delikatessepålegg er noe de kan i Kaldfjorden og blant folkefavorittene finner vi også Kvaløysylte - en naturlig del av julefrokosten. (Foto: Torgrim Rath Olsen)
Ingen jul uten fenalår. Familiebedriften Solberg Pettersen har vunnet flere utmerkelser for sitt fenalår av arktisk lam. (Foto: Torgrim Rath Olsen)

Solberg Pettersen har flere år på rad fått pallplassering under NM i kjøttprodukter, forrige kåring stakk de av med bronse for deres urøkte pinnekjøtt og røkte lammelår. Fra tidligere kan de smykke seg med tittelen Norges beste fenalår og i år ble det røkte lammelåret deres premiert med bronsen i kategorien delikatessepålegg.


For tips og oppskrifter til jul les magasinet Arktisk Julemat

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet