Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Husk at det sitter et menneske i andre enden av røret

Annonse fra Tromsø Taxi

Få kjenner byen like godt som gjengen på sentralbordet til Tromsø Taxi. 24 timer i døgnet, 365 dager i året stiller de opp for alle som ringer 03011. Og sjeldent dreier samtalen seg om bare taxibestilling.

– Telefonsamtaler ender så godt som aldri med at vi kan si «bilen er på vei, vær så god!». Det er som regel noe mer.

Det forteller Karoline Nilsen (24) som nå går inn i sitt femte år i Tromsø Taxi. I et halvt tiår har hun vært en av de hyggelige stemmene som møter deg når du ringer for å bestille henting. Men anropene Nilsen og kollegene hennes betjener dreier seg ofte om mer enn bestilling av transport.

– Noen ringer bare for å ha noen og prate med. De spør kanskje ikke om å få en bil, de spør om man har tid. Og når man hører at noen har det vanskelig er det viktig å sette av noen minutter, og vise medmenneskelighet. Spesielt nå i jula, en tid der mange er ensomme.

Menneskekjennere

På sentralbordet til Nord-Norges største drosjeselskap er det ansatte i alle aldersgrupper. Fellesnevneren til kollegene er at de justerer seg etter forskjellige situasjoner og individer. Det er også deres fremste styrke.

– Man må tilpasse seg hver eneste telefon. Jeg tror definitivt dette yrket gjør oss til menneskekjennere, uten å treffe de man snakker med ansikt til ansikt, forteller hun.

Hun setter seg inn i situasjonen til vedkomne, hun prøver å forstå hvorfor de er blid, trist eller sint. I jula merker hun spesielt at mange er stresset.

– Man kjenner dem ikke, men på en måte gjør man det likevel. Det er litt rart. Jeg hører hvilken alder de er i, hvilken situasjon de befinner seg i akkurat der og da - også danner jeg meg et bilde av hvem jeg snakker med.

Denne egenskapen ruster henne til å vise tålmodighet selv om det er hektisk på sentralbordet. Sympati for andre gjør henne behjelpelig med utradisjonelle forespørsler. Hun yter den samme gode servicen til alle som tar kontakt, til tross for at hun ikke alltid møter samme hensyn fra de som ringer inn. 

Husk at det er et menneske som sitter i andre enden av røret. Som prøver å gjøre sitt beste for å hjelpe hver enkelt person som ringer.

Karoline Nilsen, Tromsø Taxi

Et ønske om respekt

Det er ofte travelt på det lille kontoret i Heilovegen. Telefonen kan ringe ustoppelig når Nord-Norges største by er på sitt mest levende. Og når Tromsø tar juleferie øker intensiteten for gjengen på sentralbordet.

– Det kan gå i ett. Plutselig er det kjempelang ventetid på grunn av trafikkbildet, kanskje er det er glatt på veien, eller ulykker og stengte bruer. Så hoper det seg opp flere titalls personer på vent, samtidig som sjåførene ringer inn til sentralen for å få oversikt, forteller hun.

Da er det viktig at Nilsen og kollegene holder hodet kaldt. Oppgaven med å formidle hvem som skal hentes hvor og når er i fokus. Men de som bestiller transport utviser dessverre sjeldent samme ro, i følge 24-åringen.

– Vi kan få veldig mye tyn i løpet av en vakt. Jeg tror folk føler at det er lettere å være stygg i munnen mot noen over telefonen enn noen man faktisk møter i virkeligheten.

– Hva gjør det med deg?

– Det er nesten fælt å si det, men jeg har blitt vant til det og tar det ikke til meg lenger.

Nilsen oppfordrer Tromsøs befolkning til å tenke over hva rollen til de som tar i mot telefoner egentlig går ut på. Og at det er et menneske som sitter på andre siden av røret, som prøver å gjøre sitt beste for å hjelpe hver enkelt person som ringer. 

PÅ JOBB: – Vi blir veldig gode venner inne på "sentralen". Vi sitter tett innpå hverandre og tilbringer mye tid i lag. Det er godt samhold, sier Karoline Nilsen (24) (Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB)

Nord-Norge i et nøtteskall

Når du ringer Tromsø Taxi er sannsynligvis for å bestille en bil. Men mange behandler 03011 som en kilde til generell informasjon. Folk slår på tråden for å spørre hva klokken er, ber om å bli guidet til fots eller om hjelp til å finne ting som er mistet.

– Vi tar det med et smil og prøver å hjelpe alle så godt vi kan, sier Nilsen.

Hun forklarer at nordlendinger har annerledes telefonkotyme enn nordmenn flest.

– Når nordlendinger ringer er det alltid bannskap, uansett om de er positiv eller negativ! Det kan være «f**n det e glatt, få den h…. bilen til å kjøre opp til trappa! Tusen hjertelig takk og god jul!», flirer hun.

Når dagen er omme kan Nilsen ha snakket med hundrevis av mennesker, og hver samtale har satt sitt eget individuelle inntrykk. De hyggelige samtalene, takkene, ønskene om en fin dag og god jul er inntrykkene som blir sittende igjen. 

Tromsø Taxi AS er Nord-Norges største drosjesentral.

De har drevet med persontransport i snart 100 år.

I dag har de i alt 123 biler og disponerer en av landets nyeste og beste bilparker.

Tromsø Taxi kjører hele julen. Ring 03011 eller last ned Tromsø Taxi-appen TAXIFIX.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet