Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Verdens største Pink Floyd-hyllest kommer til Tromsø

Annonse fra Polaria Productions

Brit Floyd er verdens mest kjente Pink Floyd-tribute. I 2019 kommer de til Tromsø med en spektakulær produksjon.

De har spilt konserter for millioner av fans verden rundt og i 2017 solgte de ut Fløyahallen på kort tid. Nå kommer populære Brit Floyd - verdens største Pink Floyd-show - tilbake til Tromsø.

28. september 2019 blir Fløyahallen senter for en enestående tre-timers audiovisuell reise, som strekker seg over hele karrieren til legendariske Pink Floyd.

40 år med «The Wall»

I 2019 er det 40 år siden utgivelsen av Pink Floyds ikoniske rockopera «The Wall». Og Brit Floyd har tenkt å markere 40-årsjubileet med en storslagen hyllest til det legendariske albumet og konsertene som fulgte utgivelsen.

«The Wall» ble sluppet november 1979, og er et semi-selvbiografisk konseptalbum fra det fascinerende sinnet til Roger Waters. Skiva er fortsatt et av de mestselgende albumene gjennom tidene, og beskrives som et viktig øyeblikk i musikkhistorien.

The perfect rock show!

LA Times

Verdens største Pink Floyd-hyllest

Brit Floyds musikalske prestasjoner er ledsaget av originalt videomateriell og animasjoner, inspirert av de tidløse kunstverkene designet av Pink Floyd-samarbeidspartner Storm Thorgerson. Og Pink Floyds kanskje fremste varemerke, de heftige lys- og lasershowene, er gjenskapt for å komplementere gåsehudfaktoren.

2019-turneen som har fått den passende tittelen «Another Brick in the Wall» er mye mer enn bare en hyllest og lover å være Brit Floyds mest ambisiøse og beste produksjon til nå.

Velg mellom bordplasser, seter på parkett og ordinære sitteplasser.

BRIT FLOYD I FLØYAHALLEN: Slik så det ut da Brit Floyd gjestet Tromsø i 2017. (Foto: Daniel Lilleeng)

Det nærmeste man kommer Pink Floyd

Med omhyggelig fokus på detaljer, gjengir Brit Floyd alle nyanser av de store ”Floydianske” øyeblikkene, både musikalsk og visuelt.

Brit Floyd er mest sannsynlig det nærmeste fans noen gang vil komme å oppleve storheten til Pink Floyd live. Gjennomføringen av alle Pink Floyds beste verk gjøres tro mot de originale og den helaftens konserten som beskrives som «The World's Greatest Pink Floyd Show» byr på de største øyeblikkene fra «The Dark Side of the Moon», «Wish You Were Here», «Animals» og «The Division Bell», i tillegg til nevnte «The Wall».

Sikre deg billetter og bli med på en heidundrende 40-årsfeiring av "The Wall"!

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet