Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Det er ikke en busstur. Det er en opplevelse!

Annonse fra Bussring

Myten om at lengre bussreiser er kjipe og kjedelige lever kanskje ennå. Denne myten ønsker Arctic Route fra Bussring å avlive når de forener høyteknologi og komfort.

Effektivitet, velbehag og opplevelser. Disse tre faktorene følger med når man kjøper en billett til Arctic Route. Det er nemlig ikke en bussrute kun forbeholdt turister. 

– Først og fremst er det en behagelig transport. Vi har en toppmoderne bussflåte med gode seter, ventilasjon som gir lunt klima og god plass til både ben og armer, forklarer Trond Arne Kongsli, Project Manager i Bussring.

Det skal heller ikke stå på servicen når man velger å reise med en turistbuss i toppklasse.

– Passasjerene får kaffe eller te, kjeks og noe bite i. Og selvfølgelig vann hvis man blir tørst. Det er det lille ekstra som gjør turen så mye bedre. 

En effektiv busstur

Turer med Arctic Route bookes i forkant av turen. På den måten vet sjåføren akkurat hvor ruten skal stoppe – eventuelt ikke stoppe.

– Bussen stanser kun hvor gjester skal av eller på, det gjør det utrolig mye mer effektivt. Dersom det for eksempel kun er passasjerer som skal til Narvik kjører vi direkte dit, sier Kongsli. 

Med åpningen av den nye Hålogalandsbrua har turen til og fra Narvik blitt betraktelig kortet ned. 

– Turen blir 20-25 minutter kortere. Det merkes spesielt på ruten fra Narvik til Polar Park, som nå tar under en time.

Arctic Route tar deg hjem til jul

Når jula setter inn kan det være vanskelig å forflytte seg mellom knutepunktene i regionen når transportselskapene tar juleferie. I tillegg er det hvert år er det noen som ikke kommer seg hjem med fly på grunn av vær og føre. Da står Bussring klar og sørger for at familiene samles – Arctic Route går nemlig som normalt hele jula. 

– Vi kjører julaften, første juledag, nyttårsaften og første nyttårsdag, lover Kongsli.

ARCTIC ROUTE-OPPLEVELSEN: Å gli gjennom det nordnorske vinterlandskapet mens nordlyset danser på himmelen er en idyllisk affære. Med Arctic Route blir det en ekstra behagelig opplevelse. (Foto: Alassandro Belleli)

Arctic Route-opplevelsen

Alle bussene er utstyrt med et online guiding-system. Denne innovasjonen fører til at man får informasjon om verdenen utfor bussvinduet mens man glir gjennom landskapet. 

– Du får informasjon via skjerm og en audioguide på øret hvis du ønsker det, forteller Kongsli. 

Det er mye å lære om regionen, ny informasjon som kan være både nyttig og morsom – enten man er nordpå for første gang eller har bodd her oppe hele livet. 

– Det er mye viktig og interessant krigshistorie når du nærmer deg Narvik. Ellers er det mye å lære om den fantastiske naturen og alt annet som man opplever rundt veien mellom fylkesgrensene, sier han. 

Arctic Route har mange samarbeidspartnere langs veien. Alt fra isklatring i Lyngen, reinkjøring på Breivikeidet til alpint i verdensklasse på Narvikfjellet. Og turen dit skal stå i stil med destinasjonen.

– Bussturen skal ikke bare være transport, det skal være en del av opplevelsen.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet