Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nordlys LAB bygger laget videre:

- Ansetter Hallvar Agersborg (29) og Marianne Berg Johnsen (23)

Nordlys LAB utlyste i november stillinger som innholdsprodusenter og har nå ansatt Hallvar Agersborg (29) fra Rakettnatt og Marianne Berg Johnsen, tidligere Woroom-gründer og medierådgiver i Nordlys.

Nordlys LAB er Nordlys eget reklamebyrå, siden 2014 har de produsert innhold for bedrifter i Tromsø, nå har de ansatt to nye i byrået. 

- Vi ser at flere og flere kunder opplever effekt ved å fortelle de gode historiene om sin bedrift. Det å lage relevant innhold for potensielle kunder er viktig for å kunne konkurrere om oppmerksomheten på nettet. 

Innholdsmarkedsføring er ikke noe nytt, men det har vært en økt etterspørsel etter nettopp denne typen markedsføring de siste årene. Flere vil ha videoinnhold enn tidligere, og flere har et behov for å fortelle mer enn det de får fortalt gjennom et Facebook-innlegg eller en bannerannonse.

Unikt reklamebyrå

Nordlys LAB skiller seg fra de andre byråene i byen ved at de tilbyr distribusjon av innholdet de produserer gjennom en troverdig plattform. Når en kunde av Nordlys LAB har fått laget en artikkel, tatt bilder eller laget video publiserer de den og sørger for at den blir sett av så mange som mulig eller den ønskede målgruppen. 

Boligsatsning

Nordlys LAB har lang fartstid som produsenter av innhold for bedrifter i Tromsø og får nå inn to nye på teamet. Marianne Berg Johnsen har bakgrunn i design, interiør og markedsføring og har nå hovedansvaret for satsningen som gjøres på en egen boligplattform for Tromsø-markedet, nemlig Brabolig. 


- I Tromsø ligger det nå ute nesten 600 boliger for salg, det handles interiør for mange hundretusener hver dag. Leserne til Nordlys er generelt, veldig interessert i boligstoff og vi ønsker å kunne tilby annonsørene våre en god, effektfull kanal.


Vi fikk inn mange søknader på stillingen som innholdsprodusent i NordlysLAB. Jeg er veldig stolt over å ha fått to så dyktige folk inn i Nordlys LAB og det er artig å se at vi har klart å bygge opp en arbeidsplass som folk ønsker å jobbe i.

Joakim Akselsen, byråleder NordlysLAB

Bygget opp merkevare fra bunnen

Hallvar Agersborg har blitt et kjent ansikt i byen, både som kommunikasjonsansvarlig i Rakettnatt og i bandet Snö. Men Hallvar er ansatt i Nordlys LAB fordi han besitter en unik kunnskap om hvordan man bygger opp et merkenavn fra bunnen av i tillegg til at han har erfaring som journalist i Nordlys. 

For oss er det viktig at de som jobber her har forståelse for faget og at de skjønner verdien av å bruke journalistiske virkemidler i markedsføringen. 


Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet