Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Barna har talt: Slik pynter du pepperkakehuset

Annonse fra Rema 1000

Kreativitet, konsentrasjon og samarbeidsevne. Det er noen av egenskapene du må ha hvis årets pepperkakehus skal bli perfekt, i følge sjetteklassingene på Selnes skole.

På mat- og helserommet er spenningen til å ta og føle på. Pepperkakehusene er sammensnekret, kremmerhusene er ladet med melis og det bugner av godteri håndplukket på Rema 1000 Veita.

Mia og Mine er klare for å la kreativiteten løpe løpsk.

– Det viktigste er å ha god fantasi, smiler Mine.

Mia er enig, og hun har et god råd til alle som i disse dager går i gang med å dekorere pepperkakehus til jul:

– Lag en fortelling av det, ikke bare pynt, mener Mia.

BRUK FANTASIEN: Mine (t.v) og Mia anbefaler å lage en historie til det som skal pyntes, og å slippe fantasien løs.

Man må bruke kreativiten og klare å konsentrere seg. Lag en fortelling av det, ikke bare pynt.

Mia (11 år)

Lag en god plan

Nora, Sunniva og Siri har forberedt seg godt, og tegnet en skisse av drømmehuset i forkant. Nå trenger de bare følge planen til punkt og prikke.

– Det er lurt å lage seg en plan på forhånd. Så slipper man å diskutere underveis, forklarer de.

Sindre, Jens og Roberto på nabobordet har derimot ikke vært like langsiktig, og har tatt fatt på oppgaven med blanke ark. Det merker de konsekvensene av.

– Vi gjør dette i lag og alle kommer med ideer. Og da kan det hende vi ikke blir enige om ting, sier guttegjengen.

– Hva skjer da?

– Flertallet bestemmer! Noen ganger oppstår det allianser blant husbyggerne. Det løser vi med demokrati, flirer de.

LAG EN PLAN: Siiri (t.v), Sunniva og Nora oppfordrer alle ti å lage seg en dekoreringsplan før man begynner på pynteprosjektet.

Mønster og farger

Når husene begynner å nærme seg ferdigdekorert er det tydelig at gruppene har hatt forskjellige strategier.

Guttegjengen har malt et budskap på taket:

– God jul! Det er viktig å få med, roper Sindre, Jens og Roberto i kor.

– Det er viktig at det er mye farger, det blir finere å se på, reflekterer Jens.

Nora, Sunniva og Siri har fulgt planskissen sin målbevisst, og huset ligner mistenkelig på det de hadde forestilt seg på forhånd.

– Det artigste er å pynte det med godteri. Det har egentlig ikke noe å si om det blir fint eller rotete, det artigste er å se resultatet, mener trioen.

Mia og Mine har på sin side laget ferdig “fortellingen” sin:

– Nissen har hoppet ned i pipa, og er klar for å gi gaver til barna i huset.

SPRE ET BUDSKAP: Sindre (t.v), Jens og Roberto foreslår at man kan formidle noe gjennom pyntingen sin. Selv har de skrevet «God jul!» på sidene av taket.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet