Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik ble et lite fiskeutsalg i Tromsdalen en nordnorsk suksesshistorie

Annonse fra Domstein

Et knapt steinkast sør for Tromsø Lufthavn, nesten helt ute på flystripa, står et gammelt betongbygg. Innenfor veggene er gjengen i Domstein i full gang med å pakke fersk sjømat som skal ende opp på nordnorske juletallerkener.

– Vi startet opp i Tromsdalen i 1989 med utslag og litt produksjon. Da var jeg læregutt, erindrer Per-Ivar Jensen som i dag er regionsjef.

Snart 30 år etter er Tromsdalen Fisk et merke som assosieres med kvalitet. Hemmeligheten bak suksessen er verdiskapingen som skjer i det lille bygget i Flyplassveien.

– Vi produserer alt her. Vi mottar sjømaten fersk fra havet, så behandler vi den, pakker den klar og leverer den i butikken, forklarer salgssjef Lasse Wangberg.

– Det viktigste for oss er at vi kan kvalitetssikre produktene før de når ut til kundene.

Kortreist sjømat

Sjømaten Domstein leverer trenger ikke reise langt for å finne veien til nordnorske fat. Det er ikke lange biten fra iskaldt nordnorsk farvann, via mottak i Kvaløyvågen eller på Brennsholmen, til prosessering på Tromsøya.

Grundig håndarbeid må til hvis gode råvarer skal bli kvalitetsprodukter.

– Vi har full kontroll på egne varer. I en bransje der så mye har blitt automatisert velger vi fortsatt den harde veien. Vi salter, skjærer, fileterer og spikker for hånd, sier Wangberg.

Til tross for 30 års fartstid i bransjen, er det ikke et alternativ å hvile på erfaring. De ansatte jobber fortsatt ut fra de samme prinsippene som har forvandlet et lite fiskeutsalg til en dynamisk bedrift som leverer sjømat til hele landet: Man skal stå inne for produktene man leverer.

Og lovnaden er klar fra Jensen:

– Vi leverer aldri noe vi ikke ville tatt med hjem og servert selv.

FERSK FISK TIL JUL: Domstein Sjømat As avd. Tromsø lager produktene med merkenavnet Tromsdalen Fisk. (Foto: Domstein Tromsø)

Den gode julematen

Desember måned markerer den mest hektiske perioden av året for mannskapet i Domstein. Sjømat er sentralt for mange nordnorske husstander i jula.

– Frem mot jul merker vi trykket. Vi er ikke mange ansatte, sju stykker for å være nøyaktig, men alle tar del i produksjonslinja fra hav til bord. Det er viktig i denne perioden, utdyper Wangberg.

Med alle ansatte i sving sikrer de at bevisste forbrukere får tilgang på kvalitetsrik og kortreist sjømat, det være seg røykalaks, lutefisk, kveite, sild eller andre godbiter fra havet.

– Her oppe vet folk hva de vil ha, de er kvalitetsbevisst. Når vi klistrer Tromsdalen Fisk-etiketten på et produkt, betyr det at det er en vare vi er stolte av, garanterer Jensen og Wangberg.

Og med den garantien vet man hva man får når man kommer over et Tromsdalen Fisk-produkt på julehandelen. Lovnaden ligger i etiketten. 

Flere oppskrifter og tips til jul kan du lese i magasinet Arktisk Julemat 

DOMSTEIN SJØMAT TROMSØ

Avdelingen i Tromsø har god tilgang på lokal fersk fisk og skalldyr som leveres til dagligvarehandelen, storhusholdning- og restaurantmarkedet i Troms og Finnmark. De har også et bredt sortiment av forbrukerpakkede produkter under merkevaren Tromsdalen Fisk. 


Domstein avdeling Tromsø holder lokale mattradisjoner i hevd. I skreisesongen har de storproduksjon av torskeloin, torskefilet, boknafisk og skreimølje (tunger, lever, rogn og skrei) som de daglig får rett fra båtene. 


Medarbeidere har lang erfaring i foredling av sjømat, og flere har kokkefaglig bakgrunn.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet