Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Derfor har årets pinnekjøtt ekstra god smak

Annonse fra Eide Handel

Pinnekjøttet som lages av Alpelam er det beste, fastslår Bård Pettersen. Men vær tidlig ute om du skal sikre deg herligheten til jul, for det er mange som foretrekker det gode håndverket til Eide Handel.

Den tradisjonsrike familiebedriften som holder til i Eidkjosen har holdt på med mat i 65 år, så kjøpmann Pettersen vet hva han snakker om når han avslører hva som skal til: Gode råvarer, dyktige fagfolk og lang tørketid på kaldloftet.

- Det er nå dokumentert at Lyngsalpan har landets beste beiteforhold, fortsetter kjøpmannen, som ikke vet hvordan det skal være mulig å lage

pinnekjøttet bedre.

Det gode liv i fjellet

Lukk øynene og se for deg glade små lam som løper lett oppover fjellsidene i Lyngsalpan. De drikker brevann og spiser nyspiret gress og urter. Etter hvert som snøen trekker seg tilbake, trimmer de seg høyere og høyere opp i Lyngsalpan. Hele sommeren nyter de Norges beste beiteforhold i 1200 meters høyde. Når høsten kommer går veien rett fra fjellet til Nortura sitt slakteri i Målselv. Lammene har levd et fritt og godt liv, før de nå skal bli julemat.

Lyngsalpene byr på de beste beiteforhold for lammene som skal bli årets pinnekjøtt fra Eide Handel. (Foto: Jan Arild Hansen)

De beste råvarene

Det er brødrene Larsen, som leverer det Bård Pettersen på Eide Handel karakteriserer som verdens beste råvarer. De tre brødrene står for en tredjedel av lammeproduksjonen i jordbrukskommunen Lyngen.

Når råvarene kommer til Eide Handel sitt anlegg i Eidkjosen, står produksjonsleder Mads Nilsen klar til å sortere ut det beste kjøttet som skal bli til pinnekjøtt.

Hemmeligheten

Når vi spør hva som er hemmeligheten bak det gode kjøttet fra Eide Handel, svarer Bård Pettersen lurt:

- Det er egentlig ingen hemmelighet i det hele tatt. Vi bruker de gamle, tradisjonsrike oppskriftene, og når du gjør det med de beste råvarene vi har, så blir det ikke noe annet enn verdens beste pinnekjøtt. Han avslører gjerne prosessen.

Først skal kjøttet ligge i lake i en ukes tid, så fortørkes det et døgn før det blir hengt på tørkeloftet. Hvor lenge det henger avhenger av vær og vind.

- I år så har pinnekjøttet hengt i syv, åtte uker før vi tar det ned. Det er jo veldig lang tid, og det kommer av at vi har hatt en våt høst. I fjor da vi hadde en tørr og fin høst, var det nok med tre uker. Det som er fordelen, er at jo lengre det henger, jo mer smak utvikler det – noe som er helt unik når man driver med naturtørking, forklarer Bård Pettersen.

Ble fri for kjøtt

Han forteller at de verken har kapasitet eller et apparat til å sende kjøtt til alle som gjerne vil kjøpe. Så før jul valfarter folk til butikken i Eidkjosen, men i fjor var det noen som måtte vende tomhendt hjem.

- Vi gikk tom for pinnekjøtt ei uke før jul, men i år har vi økt kapasiteten og håper å kunne dekke etterspørselen.

(Foto: Ole Åsheim, NordlysLab )

Bytt ut pinnene med potet 

Kjøpmann Bård Pettersen:

- Oppskriften er egentlig veldig enkel. Du rensker poteten, i alle fall hvis de er store og runde. Mandelen kan gjerne beholde skallet på. Så trekker du kjøttet til det er mørt. Når du kjenner at kjøttet løsner fra beinet, så er maten ferdig. Da får du verdens beste poteter til. Mange tror de koker i stykker, men siden saltet trekker inn i potetene så blir de veldig faste og fine – og får en utrolig smak, lover Bård.

- Man skal ikke rokke så mye ved tradisjoner, men dette er en ting som man absolutt kan prøve, avslutter han.

Slik utnytter du restematen

Pølsemaker Mads Nilsen:

- Det er ingen ting som er bedre enn en skikkelig lapskaus kokt på pinnekjøttrester og julematrester. Det blir alltid suksess. Og noe jeg synes er godt, det er å ha med seg ferdigkokt pinnekjøtt og grille på bål, så du får sprøtt og fint fett. Dette er den beste turmaten du kan tenke deg.

For flere oppskrifter og tips til jul les magasinet Arktisk Julemat 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet