Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Ole Åsheim, NordlysLAB)

Har du lyst til å jobbe med Nord-Norges største merkevarer?

Annonse fra Nordlys markedsavdeling

Nordlys er i vekst og søker en ny kollega som har lyst til å være med på utviklingen av Nord-Norges største mediehus. Jobben som medierådgiver er svært variert og ingen dager er like. Dagene endrer seg etter hvilken kunde du jobber med og hva behovene deres er. I tillegg får man jobbe med noen av landets største merkevarer.

Hos Nordlys får du frihet til å prøve og feile. De som jobber hos oss får i stor grad forme arbeidsdagene sine selv. Når alt kommer til alt handler det om hvordan du omfavner jobben og hvordan du bidrar med din kunnskap inn i teamet. Som medierådgiver er ingen dager like og arbeidsoppgavene svært varierte.

I dag består teamet vårt av personer innenfor ulike fagfelt. Her er det variasjon i både alder, erfaring og måten å tenke på når det kommer til markedsføring. Det er nettopp det som spiller oss gode.

I utgangspunktet tenkte jeg ikke at denne jobben passet for meg med mitt fagfelt som var økonomi, men jeg forstod raskt at dette var midt i blinken

Espen Vik, medierådgiver i Nordlys

Selv om det er mange forskjellige typer mennesker som jobber i Nordlys er det en en ting vi alle har til felles. Vi er ambisiøse og har et ønske om å lykkes!

Realiser dine gode idéer

Sitter du på en knallgod idé, har du i Nordlys mange ressurser og en enorm distribusjonskraft som kan bringe den ut i livet. Medierådgiveren i Nordlys jobber kreativt og må holde seg oppdatert på trendene innen markedsføring.

I det åpne landskapet på Nordlysbygget sitter den gode idéen løst og vi deler på det vi lærer, enten gjennom erfaringer fra egne kampanjer eller fra andre flinke folk i mediebransjen.

IDÉMYLDRING: I våre kreative verksted kan man kaste ut idéer og sparre med andre engasjerte medierådgivere. Foto: Joakim Akselsen, NordlysLAB

Bransje i medvind

Det har skjedd et taktskifte i mediebransjen og mange kunder har prøvet ut andre kanaler og ikke oppnådd de resultatene de ønsket. Etter å ha testet ut disse velger nå en stor del av bedriftene å plassere pengene sine på trygge flater, som nettaviser og lokale medier.

Nordlys er ikke bare en papiravis og har i 2018 en produktportefølje som dekker de fleste behov en bedrift måtte ha. Markedsavdelingen i samspill med NordlysLAB kan levere en totalpakke til bedrifter.

Skap din egen arbeidsdag

I jobben som medierådgiver kreves det struktur, men du må også takle at planen ikke alltid går slik du hadde tenkt. Det er høyt tempo, så evnen til å prioritere må være på plass. Og med det kommer også tillit. 

Samtidig som vi jobber i team har den enkelte frihet til å jobbe med egne ideer og tillit til å ta avgjørelser når det er nødvendig. Jeg blir stadig positivt overrasket over spennende initiativ og møter som gjennomføres. Sånt liker vi!

Lars Orvold, salgssjef i Nordlys

Nettverksbygging er en stor del av jobben, og det brukes mye tid ute sammen med kunder, enten det er store eller små prosjekter. I Nordlys får du jobbe med alt fra start-ups til noen av Nord-Norges største merkevarer.

Vil du bli en del av vårt team? Søk på stillingen som medierådgiver i Nordlys

Søknadsfrist mandag, 3. desember.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet