Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et hus med sjel

Hilde Eilertsen Sletvold og mannen Tormod kjøpte huset i Skolegata, våren 2003. Siden da har huset vært pusset opp i flere omganger, men de gamle teglsteinmurene fra 1900 står fortsatt støtt.

Hilde har mange baller i lufta, når vi møter henne hjemme har hun akkurat kommet fra jobben på Galleri Nord. I tillegg eier og driver hun Smørtorget og har drevet sin egen kunstbedrift i flere 

TAR VARE PÅ SJELA

Hennes kreative, kunstneriske sjel speiles i hjemmet til Hilde og Tormod. Huset bærer fortsatt med seg historien i materialer og interiør som man ikke finner i veldig mange andre hus her i Tromsø.



- Jeg elsker å se mulighetene i det man har og ta vare på det gamle.

Det er noe av det Hilde brenner for. Ikke bare se mulighetene, men også benytte seg av dem. For det trenger ikke være kostbart å pusse opp et gammelt hus om tenker “bruk og bruk, framfor bruk og kast.”

- Kjelleren er pusset opp og nesten 100% av gulv, vegger og dører er gjenbruk. Vi tok vare på alt av gamle dører som sto i huset når vi flyttet inn og brukt dem om igjen.

Huset består av fire etasjer, et loft, en leilighet, hoveddelen der Hilde og Tormod bor sammen med sønnen Brage og en kjeller med en hybel som leies ut.

EN HEL BRUKTBUTIKK PÅ LOFTET

Engasjementet rundt akkurat ”bruk og kast-kulturen” har ikke bare satt sine spor hjemme. Kaféen hennes, Smørtorget, inneholder også en bruktbutikk der hun tar i mot møbler fra de som tømmer loft, kjeller og gamle hus.

- Når vi ryddet på loftet i vår flyttet jeg ned nesten en hel butikk. Jeg liker som sagt å ta vare på ting. Folk som har gamle ting liggende kan bare ringe meg på telefonnummer 95700930 så plukker vi det opp, sier Hilde med et smil om munnen.

Mannen til Hilde, Tormod ler og kommenterer:

- Det var den nest beste dagen i mitt liv. Det har jo samlet seg opp en del ting oppe på loftet gjennom årene.

ÅPNE DØRER OG ARMER

At Hilde er glad i folk legger vi merke til med en gang vi kommer inn døra. Det er som å komme hjem til mor. Kaffen står på kok og Hilde ønsker oss velkommen med en klem.

- Jeg jobbet som barnesykepleier ved nyfødt Intensiv og på Kirkens bymisjon før jeg startet på reisen som gründer.

Huset har blitt et samlingspunkt for kjente og kjære og med en stor spisestue, med eget flygel, er det god plass å boltre seg på.

I dag har Hilde en fot inne i 4 forskjellige bedrifter. Galleri Nord, Smørtorget kafé, Smørtorget bruktbutikk og sin egen kunstnerbedrift.

- Jeg har alltid likt å skape og synes det er gøy med interiør og design. Det kommer nok fra min mor som selv drev med håndverk. Det å tavevært en kreativ person og har interessert meg for design lenge. Det å ta vare på ting har jeg lært av min far som alltid fikser ting som er ødelagt.

I spisestuen står et stort flygel som kom inn med kran. Vinduet måtte tas ut og det måtte bygges en plattform fra utsiden og inn.

STORT POTENSIALE

Når Hilde og Tormod kjøpte huset i Skolegata 42 var det fordi de så et stort potensiale i bygget. Det var mye som måtte gjøres, men det flotte huset beliggenheten og den deilige følelsen når du kom inn der var det som gjorde at de valgte akkurat dette huset til sitt hjem.

- Tormod har virkelig stått på for at vi skal få det fint hjemme, han er helt uvurderlig og har løftet mange tonn. Flygelet var litt for tungt, det måtte vi få inn med kranbil.

- Det blir stående for å si det sånn, sier Tormod med et smil om munnen.

I tillegg til den store jobben de selv har gjort i huset har de fått hjelp av gode venner. Noen dugnadstimer har gått med i oppussingen. Vi har også hatt profesjonelle arbeidere her som har anbefalt oss å ta bort det gamle, men jeg har stått på mitt og sørget for at både gulv og vegger er slik de var når huset ble bygget. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet