Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Man er så mye mer enn bare en taxisjåfør

Annonse fra Tromsø Taxi

Etter over 40 år i lederstillinger ble Tormod sjåfør i Tromsø Taxi. Det har gitt både arbeidsglede og yrkesstolthet.

«Tida skal brukes til noe produktivt. Det skal bli et resultat av det»

Rådene Tormod Aasland fikk av sin far er fortsatt en leveregel for målselvmannen. Selv etter at han passerte alderen de fleste velger å si «takk for meg» til arbeidslivet og sveve rolig inn i pensjonisttilværelsen.

– Hverdagen som pensjonist kom brått på. Jeg er av typen som må fylle dagene med noe innholdsrikt.

Snekring på hytta og turer i skog og mark var ikke nok. Det begynte å klø i fingrene etter å skape verdi – både for seg selv og andre.

Han tok en telefon til Steinar Nilsen, administrerende direktør i Tromsø Taxi:

«Hei! Har du bruk for en voksen sjåfør?».

Kort tid etter hadde han fullført drosjekurset med glans og var klar for å rulle ut i tromsøtrafikken. Etter 40 år i lederstillinger, befant Tormod seg igjen i førersetet.

FRA DIREKTØR TIL SJÅFØR

Du trenger knapt lese innholdsfortegnelsen på Aaslands CV for å skjønne at det dreier seg om et rikholdig arbeidsliv. Rektor, rådgiver, rådmann, banksjef, administrerende direktør – og nå altså taxisjåfør.

– Tidligere hadde jeg lagt til rette for og jobbet gjennom andre mennesker, nå ville jeg møte menneskene selv.

Som travel direktør i en stor regional organisasjon ble det titt og ofte drosjeturer til viktige møter. Men Aasland hadde aldri reflektert over hva sjåføryrket faktisk går ut på. Etter at han satt seg bak rattet har han blitt kjent med et yrke som inneholder langt mer enn det å frakte noen fra A til Å.

– Jeg er utrolig ydmyk overfor denne jobben. Vi er jo en yrkesgruppe som treffer folk i forskjellige faser av livet. Det kan være en far som har sett barnet sitt for første gang når du kjører han hjem fra sykehuset midt på natta, eller etterlatte som hentes i kirken etter en begravelse.

Mine kunder skal gå ut av bilen i bedre humør enn det de hadde da de kom inn. De skal ha en hyggelig tur!

Tormod Aasland, taxisjåfør

ARBEIDSGLEDE OG YRKESSTOLTHET: I en alder av 70 år har den tidligere administrerende direktøren begynt på et nytt kapittel. (Foto: Ole Åsheim/Nordlys LAB)

EN HYGGELIG TUR

Det er ikke alle turer som slutter når taksameteret er slått av. Bilberging, bæring av handleposer, lokalguiding – selv om arbeidsbeskrivelsen sier sjåfør er oppgavene mange og varierte.

– Man er så mye mer enn bare en taxisjåfør. Vi er alt fra snømåkker til sosialarbeider. Og jeg gleder meg hver eneste dag, man vet aldri hvem som setter seg inn i baksetet eller hvor turen tar deg neste gang.

Den energiske 71-åringen har kompetanse innenfor barne- og ungdomspsykiatri, barnevern, coaching og lederutvikling. Det kommer til stor nytte i den nye arbeidshverdagen.

– Noen vil ha det stille i bilen, mens andre kan åpne seg opp om problemer og følelser. Jeg har aldri hatt ufine kunder, men jeg har møtt mennesker som ikke har det bra.

Han forteller om passasjerer som har behov for mer enn bare transport, mange trenger en samtalepartner. Nylig hentet hentet han en ung passasjer som gjorde et spesielt inntrykk.

– Det var en ungdom som fortalte åpenhjertig om et liv som var ufattelig trist. Vi ble sittende å snakke lenge etter at han hadde betalt. Og jeg stilte spørsmål som fikk han til å tenke - i stedet for å gi åpenbare løsningsforslag.

Da samtalen var over ga ungdomen Tormod et varmt håndtrykk og takket ham for den unike turen. Igjen satt Aasland og så en ung mann forlate taxien i litt bedre humør enn det han hadde da han satt seg inn. Og det er dette som er målsettingen til Tormod Aasland. Passasjerene hans skal ha en hyggelig tur. 

Tromsø Taxi AS er Nord-Norges største drosjesentral. 

De har drevet med persontransport i snart 100 år. 

I dag har de i alt 123 biler og disponerer en av landets nyeste og beste bilparker. 

Prøv Tromsø Taxi-appen


Taxifix er en gratis app, hvor du enkelt kan bestille drosje fra smarttelefoner.

Det er raskere, enklere og smartere. Du vil få en SMS med referanse på bestilling. 

Tjenesten koster kr. 1 pr. melding.

Send kodeord “Taxifix” til 02323.

Kvittering for turen sendes direkte til mailen din.


Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet