Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Ta dine egne valg

Annonse fra Bohus

Interiørdesigner Halvor Bakke har vært med i flere interiørprogrammer, designet interiørprosjekter for hotell- og restaurantbransjen og har siden 2011 hatt sin egen designlinje for Bohus, ”Signature Collection by Halvor Bakke”.

Butikken til Lars Berg på Bohus i Tromsø har nettopp blitt pusset opp og avdelingen til Halvor Bakke tar en større plass i butikken enn tidligere.

- Vi ser at Halvors kolleksjon er veldig populær og gir kundene til Bohus et kjempegodt tilbud, i tillegg bidrar det jo til at butikken blir seende innbydende og lekker ut, sier Lars Berg.

TRENDER GÅR OPP OG NED

Halvors mantra er at ”Det skal være godt å komme hjem” og det kommer frem både i intervju og foredraget hans på Damenes aften hos Bohus. Men hvordan får man det til?

- Slutt å bry deg om trender. Du må tenke på hva du liker. Selv om det er populært med nordisk design er det ikke sikkert det er det riktige for deg.

Halvor kan ikke få sagt det ofte nok. Trender går opp og ned, derfor er det mye bedre å finne din egen stil og holde deg til den. Det vil vare mye lengre.

Duftlys er et gjennomgangstema for Halvor og har blitt hans kjennemerke. Duftene og lysene har holdt stand helt siden starten på interiøreventyret til designeren.

Duftlyset “Winter” ble i utgangspunktet lansert som et juleprodukt, men på grunn av stor etterspørsel har det blitt et lys vi selger hele året.

LEKER MED KONTRASTER

Halvor selv elsker å leke med kontraster i interiøret sitt. Det kommer tydelig frem i utstillingen hans på Bohus i Tromsø.

- Jeg elsker å blande tekstiler og farger. Skinnsofa alene er kanskje litt ungkars-bule, men sammen med en velur sofa, gule stoler og tøffe industrielle stuebord ser den jo veldig bra ut, sier han engasjert.

HVIT OG GRØNN JUL

Når Halvor skal pynte til jul bruker han ikke den tradisjonelle røde julepynten, men holder seg til farger fra naturen.

Jeg liker tiden før jul veldig godt. Jeg tar frem litt og litt pynt og ikke alt på en gang.

Julen for meg betyr natur. Jeg bruker pynt fra skogen, kongler og granbar, grønne og hvite farger og skaper en rustikk følelse.

TA ALT PÅ EN GANG

Bakke mener det lønner seg å sette et mål for hele oppussingen og innredningen, og holde deg til planen. Finn ut om du har råd til å ta alt på en gang, eller heller bør ta rom for rom. Så fremt det er mulig anbefaler han imidlertid å ta alt når du først går i gang.

– Lån penger, og bli ferdig! De færreste av oss klarer å spare opp nok penger til å plutselig pusse opp kjøkkenet eller en hel stue, og da må vi låne penger uansett. Så lån heller alt på en gang, fullfør, og få alt i en total helhet. Da trenger du sannsynligvis ikke gjøre noen ting på ti år, mener Bakke.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet