Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Har du et bevisst forhold til hvor merkevaren din vises?

Annonse fra NordlysLAB

Internett er i ferd med å bli rene ville vesten. Vi lever i en tid der det dukker opp flere og flere falske nyhetssider og SoMe-profiler, bots som driver trafikk og Facebook-profiler som får millioner av følgere raskere enn du og jeg rekker å trykke liker.

Derfor var det interessant å bevitne teknologi-innovatøren Miko Kotilas' innlegg på ADTECH-konferansen i Oslo: "The Internet is a Giant Lie Factory — The Secret History of Brand Safety." 


Kotila vektla blant annet to sentrale spørsmål i sin opptreden: Hvor bevisst er vi på hvor annonsene våre vises? Hva betyr det for merkevaren din om vi ikke har et forhold til dette?


Som annonsør er det å orientere seg i medielandskapet enda mer krevende enn før, og man må ha tunga rett i munnen når man tar beslutninger rundt sine digitale mediekjøp. Hvor treffer jeg målgruppen min og hvor vil annonsene mine vises?


Tidligere har kjente merkevarer som McDonalds, L'Oreal, Marks & Spencer og avisen The Guardian trukket sine annonsekroner fra Google etter flere tilfeller der merkevarer har havnet på sider de ikke ønsker å assosieres med. Spesielt på YouTube. Les mer her.


Heldigvis blir vi som publisister og annonsører mer bevisst rundt dette, selv om det nok fortsatt er en vei å gå.

Ifølge en undersøkelse utført av Oath publisert i juni 2018 er 99 prosent av alle spurte annonsører opptatt av om merkevaren deres vises i trygge annonsemiljø, og 58 prosent er mer opptatt av dette enn i 2017. Dette er riktignok en amerikansk undersøkelse, men jeg håper og tror norske annonsører også tenker på dette.


Hva kan man gjøre for å sikre at man ikke havner på sider som kan skade merkevaren din?

- Før kampanjestart ta bevisste valg om hvor du ønsker å være synlig.

- Sjekk med mediepartneren din hvilke nettsteder dine annonser vises på.

- Be om rapporter underveis i kampanjene dine.

- Sjekk om mediepartneren din bruker egne lister over trygge og utrygge nettsteder (whitelist/blacklist).


Ofte blir vi som jobber med digitale mediekjøp møtt med spørsmål rundt pris og hvor mange visninger man får, men ta også bevisste valg og diskuter med din mediepartner om investeringene du gjør havner i trygge annonsemiljø.

Det tror jeg vil lønne seg på sikt for deg og din merkevare.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet