Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nyåpning på Langnes: – Vi ser at kjøkkentrendene har endret seg

Annonse fra Norema

27. september åpner Norema dørene til sin splitter nye butikk på Langnes. Med seg i bagasjen har de nye og lokale eierne, Odd-Erling Nylund og Lillianne L. Olsen til sammen 16 års erfaring fra kjøkkenbransjen.

– Det har jo vært en Norema-butikk her før, men den var kjedestyrt, mens nå er det 100 % lokalt eierskap, forklarer daglig leder Odd-Erling Nylund.

Han og butikksjef Olsen overtok forretningen allerede 1. juli og siden da har de jobbet på spreng for å få butikken i orden til relanseringen 27. september.

NYE TRENDER

Med sin lange erfaring i bransjen har duoen sett trender komme og gå. Nå er det smarte og åpne løsninger som gjelder.

– For mange er kjøkkenet en integrert del av stuen, og på den måten et møbel i seg selv, forteller Lillianne. Vi ser at mange koordinerer kjøkkenløsningen sin med elementer som allerede befinner seg i stuen. Da blir helhetsinntrykket bedre.

En annen ting hun har merket seg er at kundene i mye større grad enn før tør å leke seg med farger og materialer. 

Mange har nå blitt litt mer leken med fargesammensetninger. Det skal gjerne fortsatt være lyst og «Nordisk», men innslag av tre og naturmaterialer har blitt mer fremtredende.

Lillianne L. Olsen

MANGE VALGMULIGHETER: Hos Norema finner du et unikt sortiment av både fronter og benkeplater. For tiden er både innslag av tre og naturmaterialer populære valg.

HJELP FRA A TIL Å

Det er mange ting å tenke på når man velger å bytte ut kjøkkenet og hos Norema vet de at prosessen kan overvelde selv de mest strukturerte av oss.

– For å gjøre prosessen enklest mulig for kunden, kan vi stå for alt fra prosjektering til montering, og vi bistår også med både snekker, rørlegger og elektriker dersom det trengs, betrygger Odd-Erling. 

Og bestiller du et kjøkken fra Norema er naturligvis en gratis befaring med i prisen.

– Vi kommer alltid på befaring hjem til deg som bestiller kjøkken fra oss. Det gjør vi av den enkle grunnen at alt skal passe på millimeteren når det blir levert. I tillegg får vi muligheten til å se løsninger som kundene kanskje ikke har tenkt på selv. 

TEGNES PÅ MILLIMETEREN: Planlegging er viktig når man skal ha seg et nytt kjøkken og hos Norema kan de hjelpe deg med hele løpet.
På åpningsdagen 27. september kan Odd-Erling og Lillianne friste med særdeles fordelaktige priser på både kjøkken og hvitevarer. Dagen vil også være full av aktiviteter som matlaging og demonstrasjoner. 
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet