Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ekspertråd

Slik får du bedre økonomi til refinansiering av gjeld

Annonse fra Nettavisen Lånehjelpen

Har du mange og dyre smålån som du ønsker å bli kvitt? Les hvordan du kan rydde opp med et forbrukslån - slik at dine totale lånekostnader går ned.

Uforutsette utgifter, dyre kjøp på avbetaling og feriereise på kredittkortet. I dag sliter mange nordmenn med flere og dyre lån. Slik behøver det imidlertid ikke å å være.

Hvis du leter etter en måte å få kontroll over din gjeld, kan refinansiering være løsningen for deg.

Økonomiekspert i Nettavisen Lånehjelpen, Eivind Dahl Ringard, gir deg tips til å forbedre din økonomi med refinansiering av gjeld. 

Hva er refinansiering?

Refinansiering innebærer at du samler alle dine dyre smålån i ett lån. Hvis du for eksempel skylder 50.000 kroner på kredittkortet og har ytterligere 50.000 kroner i andre smålån, kan du ta opp et nytt lån på 100.000 kroner for å tilbakebetale de andre.

Målet er at det nye lånet har bedre betingelser enn den eksisterende gjelden

Økonomiekspert Eivind Dahl Ringard i Nettavisen Lånehjelpen.

Hva er fordelene med refinansiering?

Hovedfordelen er at du kan oppnå lavere rente - og dermed redusere lånekostnaden. Men det er ikke bare renten som kan bli bedre. Større lån gir også andre muligheter, som for eksempel lengre nedbetalingstid, noe som kan redusere dine månedlige kostnader og dermed gi deg mer fleksibilitet i hverdagsøkonomien.

Det er også enklere å administrere en faktura i måneden enn flere. Å refinansiere eksisterende gjeld kan gi deg den kontrollen som du savner tilbake.

Hva er dine refinansieringsalternativer?

Gjeld kan refinansieres på flere måter. Mange baker dyre smålån inn i boliglånet, men hvis du ikke er påpasselig, så kan sluttresultatet bli dyrt. 2-3 prosent rente høres forlokkende ut, men å nedbetale lånet over 25 år, som ikke er uvanlig nedbetalingstid på et boliglån, kan fort koste mer enn det smaker.

Et annet alternativ er å ta opp et forbrukslån. Et forbrukslån er et lån uten sikkerhet, det vil si at du ikke trenger å stille noen eiendeler som pant. Den store fordelen er at du kan søke på nettet og få svar på minutter. Pengene kan du ha på konto i løpet av en dag eller to.

Selv om det heter forbrukslån, trenger du ikke å bruke det til forbruk. Du kan også bruke det til å refinansiere eksisterende gjeld. Undersøkelser har vist at 1 av 4 kan spare penger på å refinansiere dyr gjeld med et forbrukslån.

Hva trenger du for å komme i gang?

Det første skrittet for å gjenvinne kontrollen over gjelden din, er å finne ut nøyaktig hvor mye du skylder. Start med å finne frem selvangivelsen, der finner du det meste av registrert gjeld fra banker og kreditorer. Skriv så ned følgende informasjon:

* Hvor mange lån og hvilke type gjeld har du? (kredittkort eller andre lån)

* Hvor mye gjeld er det på hvert lån?

* Hva er effektiv rente på hvert lån?

* Hva er den månedlige betalingen?

Velg billigste forbrukslån

Det neste spørsmålet er hvordan du ønsker å refinansiere lånene. Hvis du bestemmer deg for å bruke et forbrukslån, er det viktig at du velger det billigste.

Når nordmenn kjøper flybilletter, er det veldig få som i dag går direkte til flyselskapenes nettsider og bestiller. De fleste bruker en prissammenligningstjeneste. Men det er fortsatt slik at veldig mange nordmenn går direkte til banken sin når de skal ta opp et lån.

Nettavisens Lånehjelpen er en prissammenligningstjeneste for forbrukslån, der du enkelt kan søke etter ønsket lånebeløp og nedbetalingstid. Du får så opp en liste over forbrukslånene med laveste rente. Svært likt det du bruker, når du leter etter billigste flybillett.

Gode råd for å bruke forbrukslån til refinansiering

1. Pass på at de totale lånekostnadene blir mindre. Det hjelper ikke å få en lavere nominell rente hvis du må betale dyre etableringsgebyr og termingebyr. Sammenlign hva det ville koste å samle inn og innløse alle lånene i ett lån.

2. Når du sammenligner de ulike lånetilbudene, er det viktig at du bruker effektiv rente som dine ledestjerne. Den viser lånets totale kostnader, inkludert nominell rente og gebyrer.

3. Send inn flere lånesøknader. Gjennomsnittlig rente på forbrukslån ligger på rundt 13-14 prosent, men det er din privatøkonomi som bestemmer hvilken rente du får banken. Det er derfor viktig at du sender inn lånesøknader, slik at du vet hvilken rente du reelt kan oppnå.

4. Velg nedbetalingstid som passer din økonomi. Jo raskere du nedbetaler lånet, desto billigere blir det. Men det er også viktig at du har råd til å betale månedsbeløpet i din hverdagsøkonomi. Et forbrukslån kan ha opptil 10 års løpetid.

5. Sørg for å innfri dine gamle lån umiddelbart etter at du har fått innvilget forbrukslånet.

Finn beste lån for refinansering av smålån og kredittkort her

Eff. Rente 16,24%, 65.000,- O/5 år, etabl. Geb. 900,- Totalt: 93.068,-

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet