Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En 30 år gammel gave til byen

I høst feirer Kirkens Bymisjon i Tromsø 30 år, men selv i verdens rikeste land har de fortsatt ikke utspilt sin rolle. Daglig leder, Ann Karina Sogge, kan fortelle om økende behov og en jobb som bare blir tyngre og tyngre.

– Det er ikke noe tvil om vårt oppdrag, det er å bekjempe fattigdom og virkninger av fattigdom og krenkelser, kommer det fra den daglige lederen med 14 års fartstid i Bymisjonen.

NYE UTFORDRINGER

Selv med offentlige støtteordninger og en sterk velferdsstat opplever de, som så oftes er å finne i førstelinjen, at det på ingen måte er alle som fanges opp at sikkerhetsnettet.

– Det gjøres veldig mye bra sosialt arbeid i det offentliges regi, men når man jobber så gatenært som vi gjør, i første linje, blir vi veldig oppmerksomme på utfordringer før det offentlige apparatet er innstilt på de.

Ann Karin nevner i fleng.

– Vi ser at utfordringene som omhandler utenlandske borgerer og fattigdom, de stemmer. Vi ser at barnevernet sliter grunnet stort påtrykk. Vi ser at den generelle fattigdommen har blitt tydeligere, rent materialistisk. Vi ser også et relativt nytt fenomen bre om seg, “the working poor”, at du er fattig selv om du jobber. 

Du kan si det er mer behov for oss nå, enn for 30 år siden.

Ann Karina Sogge

ÅPENT HUS: I anledning jubileet inviterer Ann Karina Sogge og Kirkens Bymisjon til åpent hus lørdag 15. september. På programmet står blant annet et rebusløp rundt omkring i det særegne huset i Parkgata 22.

MENNESKEVERD

Samtidig som utfordringene blir flere ser de med glede på at de med en utstrakt hånd og tilstedeværelse over tid også har hjulpet mange.

– Vi har heldigvis masse gode resultater å vise til også, sier hun med et smil. Det er for eksempel veldig bra når folk slutter å komme hit fordi de ikke trenger oss lenger.

Selv om Kirkens Bymisjon ikke kan gi penger til de som trenger det, er det flinke til å “putte på” som Ann Karin kaller det.

– Når du er fattig er det jo penger du trenger, men det kan vi altså ikke gi. Men vi kan gi folk en tåleevne til å klare seg med lite, og vi kan “putte på”. Vi kan bidra med gode opplevelser, mat til de som trenger det, varme klær, en dusj eller omså bare en kopp kaffe. Menneskeverd om du vil.

ÅPENT HUS

Kirkens Bymisjon startet feiringen av sine 30 år allerede forrige helg, med en usedvanlig vakker jubileumsgudstjeneste og fullsatt kirke.

Bursdagsfeiringen fortsetter førstkommende lørdag. Da åpner de dørene kl. 12 i Parkgata 22 og inviterer hele byens befolkning til åpent hus.

– Jeg liker å si at vi er til for hele byens befolkning og vårt ønske med å holde åpent hus er å la folk bli bedre kjent med oss og huset vårt. Senke terskelen litt, forklarer Sogge.

Så enten du er nysgjerrig på hva “huset med det rare i” inneholder, eller kjenner deg litt sulten på kake og godt selskap er Kirkens Bymisjon stedet å være på lørdag.

– Vi har fått så mange hjemmelagde kaker fra våre fantastiske frivillige, så byens største kakebord den dagen finner du hos oss. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet