Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Høstkampanje på utvalgte 2017-modeller hos Biltrend

Annonse fra Biltrend

Når drømte du sist om salt sjøsprøyt og blå vidder, mens du skuet lengselsfullt utover mot skjulte naturperler og gode fiskeplasser? Når tenkte du sist på å realisere båtdrømmen - eller om å investere i et par, tre ekstra fot?

Her er anledningen du har ventet på: I hele september er det stor høstkampanje hos BILTREND, med spesielt gode tilbud på trygge, slitesterke og velutstyrte båter - velegnet for en utvidet båtsesong i nordlige farvann.  


Nå kan du gjøre et skikkelig høstkupp!

Vi har øremerket et knippe 2017-modeller fra Buster og Jeanneau - og selger disse til spesielt gunstige høstpriser. Båtene er på lager og kan leveres umiddelbart.

Buster Magnum 2017-modell

Buster Magnum er selve trendsetteren for større aluminiumsbåter. Sjødyktig, sikker, presentabel og rask - en skikkelig komfortabel og romslig kraftpakke med plass for 8 personer. Magnum er den perfekte turkameraten for oppdagelsesreiser ut i skjærgården rundt Tromsø.

Buster Super Magnum 2017-modell

Super Magnum øker båtopplevelsen til et nytt nivå og ytelse, sikkerhet og romslig interiør kombineres på en enestående måte. Formspråket følger etter det moderne, grove, generelle utseendet Busters flaggskip Phantom. Med økt skrogstørrelse, bedre sjøegenskaper og mer sosial plass med u-sofaen. 

Jeanneau 695 Merry Fisher Marlin

Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin er fiske- og fritidsbåten som virkelig kan forlenge båtsesongen her nordpå. Den sjødyktige og smekre båten har både et romslig dekk, overnattingsplass og toalettrom, men er også ”liten” nok til å kunne dras på en båthenger.

Jeanneau Merry Fisher 695 Cabin 

Jeanneau Merry Fisher 695 Cabin er en dynamisk helårsbåt tilpasset allsidig bruk og er ideell for utflukter med hele familien. 695 Cabin har en innbydende cockpit med smart layout med komfortabel plass til 4 personer innendørs.

Jeanneau Merry Fisher 605 Cabin

Jeanneau Merry Fisher 605 er 695 sin lillebror, og en kompakt fritidsbåt med mange smarte løsninger. Den lyse og trivelige salongen har store store glassflater som gir god utsikt til alle kanter, og båten rommer 3 til 4 soveplasser.

Trygt og sikkert kjøp hos Norges største Yamaha båtforhandler

Er du interessert i noen av båtene i vår høstkampanje, eller ønsker å se hva som ellers befinner seg på tilbudssiden når det gjelder båter fra Buster, Jeanneau, Yamarin, Finnmaster eller Pioner, er du hjertelig velkommen innom til Biltrend på Solstrand. Vi har massevis av båt- og motorvarianter på lager.

Finansiering og forsikring

Via våre samarbeidspartnere kan vi tilby spesielt gunstige betingelser på både finansiering og forsikring av båt.

Kontakt en av våre spesialister på båt og motor:

Trond Wingstad

trond@biltrend.no

mob: 915 51 369


Tor-Ivar Morsund

tor.ivar@biltrend.no

mob: 901 90 565 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet