Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Alle regnbuens farger

Det første vi legger merke til når vi parkerer i Åsvegen 48 er et noe annerledes skilt for å vise husnummeret. Mens de fleste andre har sorte tall har Maria og familien rosa. Og farger, det er det ikke mangel på innvendig heller.

Vi ringer på og ut kommer Maria og hunden Proffen for å ønske oss velkommen, med Hedda (11) og Isak (14) spente i bakgrunnen. Inne i gangen er det sterke farger med et rutete svart og hvitt gulv. Entrén over dørstokken til familien Bakken er en energi-boost.

– I samme periode som vi flyttet inn i huset her kom trenden der du malte kontrastvegger, så har det jo «ballet på seg», sier Maria mens hun smiler.

Når Maria og familien er ute på reiser lar de seg inspirere av fargene og mønstrene de ser rundt seg, det være seg på et hotell i syden eller en liten restaurant på gatehjørnet i Roma.

I Åsvegen er det Maria som er stylisten, mens mannen Pål er den som utfører arbeidet.

– Jeg foreslår ofte at vi skal male og at jeg skal utføre arbeidet, men da får jeg klar beskjed om at det skal han gjøre. Han er veldig nøye og pertentlig, så resultatet blir jo ofte veldig bra.

Siste finish

Pål har stått på de siste dagene før bildene i Åsvegen skulle tas. Listene i trappa på oppholdsrommet ble montert bare noen dager før vi kom på besøk. Oppholdsrommet var tidligere en garasje, men er nå en deilig kosekrok med en liten hems der barna kan være helt alene og slappe av sammen med venner.

– Fargene her inne er faktisk inspirert av Rå Sushi i Oslo. Restauranten de åpnet der hadde akkurat samme fargene, sier Maria Kim Bakken.

Maria og Pål kjøpte huset i 2010 og den gang da var ikke Maria helt enig om at dette var «drømmehjemmet». Det har hun skapt sammen med Pål de siste åtte årene. Huset bar preg av at det var bygget i 1969, men nå er huset etterisolert, kledningen skiftet og innvendig er det meste renovert.

– Vi trives veldig godt her i dag. Fordi vi har fått et fint hjem, men også fordi vi har så fantastiske naboer, forteller paret.

Veggene i huset er malt i oransje, rosa, blått, grønt, hvitt og sort. I tillegg har Maria innredet huset med møbler og andre pyntegjenstander som gir rommene enda mer farge og liv.

I disse flotte omgivelsene nyter familien måltider sammen.

Ung interiørarktiekt

Vi beveger oss inn på Hedda, datteren til Maria sitt rom. Rommet har hun selv fått designe og stylet slik hun vil. Alt fra farge på veggen til mønster på teppet er det hun som har bestemt.

– Hedda drømmer jo om å bli interiørarkitekt når hun blir stor, sier mamma Maria. Hedda nikker bekreftende.

Inne på rommet har hun en stor seng med oppbevaringsmuligheter under og noe som mange jenter drømmer, et eget sminkebord med speil og lys.

Etter en kjapp time hjemme sammen med Maria, Isak og Hedda kommer Pål hjem. Han og Isak har avtalt en liten treningsøkt og spør om vi blir med.

Ute i garasjen har de nemlig bygget seg sitt eget lille treningsstudio.

– Jeg går aktivt på ski på vinteren, men det er her jeg får styrketreningen min, sier Isak som går i gang med slyngetrening mens Pål jogger på tredemølla.

- Er dere ferdige å pusse opp nå?

– Nå er vi i hvert fall ferdige her inntil videre, men vi har alltid drømt om å bygge et hus fra bunnen av. Så Pål skal få male litt til før vi gir oss.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet