Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Årets rakettnatt-mat

Annonse fra Rakettnatt

Fredag 24. august skytes Rakettnatt i gang. Her er det tromsøgalaksen har å by på i matveien under årets festival.

OVERSIKT: Her får du kjøpt maten 24. og 25. august. Menyen finner du under.

Ikke kjøpt billett enda? Kjøp festivalpass her. 

SPISERIET 

Spiseriet holder til vanlig til på Veita Plan Tre, og har fokus på helse og økologisk mat. 

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Lun chilisuppe med nachos, rømme og grønnsaker (vegetar).

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Forfriskende, alkoholfri drikke i Sparkling Tea, Thomas Henrys ingefærøl, rosévin, og sangria. Alle produktene er økologiske. 

BURGR

Holder til i nordbyen. 

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Falco Lombardi (til venstre): 

140 g høyrygg burgr med jalapeno majo, fersk salsa og sylta fefferoni i brioche-brød.

Fox McCloud:

140 g høyrygg burgr med cheddar, karamelisert løk, ketchup, dijon majo, pickles i brioche-brød.



HANSENS SPISEBORD

Stor kafé midt i sentrum med et bredt utvalg av varm- og kaldretter. 

Tapaskurv med kyllingklubber, potetbåter, løkringer, chili cheese og spanske kjøttboller. 

KAFFEBRENNERIET

Brenner og selger kaffe i Storgata, i tillegg til mye annet godt, som under: 

Kjøttfri og smakfull pastarett med grønnsaker og hvitløksmuffins. Gluten og laktosefri. 

KITCHEN & TABLE

Finner du vanligvis i Kaigata. Lokale råvarer møter kontinentet, med noe for enhver smak. 

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Teriaky kyllingwrap med bakte rotgrønnsaker, mais og salsa. Fås også vegansk med falafelboller. 

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Kakao med chili. Fås også vegansk. 


CASA INFERNO

En smak av Italia midt i Tromsø. 

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Assortert utvalg av minipizza.

KAFFEBØNNA

Finnes flere plasser i Tromsø. Åpent på Stortorget under hele rakettnatt. 

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Nykokt kaffe og et stort utvalg av hvetebakst. 

RESTAURANT SKIRRI

Holder til i Tromsø holder i moderne lokaler med byens utsikt over havnen og Stortorget.

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Grillet svinenakke fra Målselv i en steambønn med syltede grønnsaker. Marinert i en japansk saus.

DRAGØY

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Fish and chips med remulade.

T - TAPAS TROMSØ 

Stortorget. Spesialiserer seg på ekte spansk tapas med tilberedning på kullovn.

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Grillet klippfisk, patatas bravas, spareribs og skalldyrinferno.

Foto: Ole Åsheim / Nordlys LAB

Chorizo, reinsdyr og marinert oliven. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet