Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik ønsker Kete studentene velkommen til byen

Annonse fra Rema 1000 Veita

Bildet: Psykologi-student Ingeborg Dorthea Karlsen og kjøpmann Kete Bjørnå holder opp noe av det goodie-bagen til Rema 1000 inneholder.

I disse dager er det studiestart ved Universitetet i Tromsø. For mange betyr det at de forlater redet og plutselig må planlegge, kjøpe og lage maten selv. Det har kjøpmann hos Rema 1000 Veita Kete Bjørnå fått med seg, og ønsker å ta imot studentene med åpne armer.

– Vi har laget en egen brosjyre med gode priser og tilbud på det vi vet studentene kjøper mye av. Nå i starten har vi for eksempel på pizza og kjøttdeig, så kan de invitere hverandre på sosiale kvelder med litt mat, sier Bjørnå og smiler varmt.

I brosjyren finnes det også ulike tips til hvordan man sparer og hvordan man laster ned Æ-appen. Butikken skal også dele ut goodie-bags med forskjellige Rema-effekter.

Kjøpmannen har selv vært student og vet fra egen erfaring at det kan være vanskelig å få ting til å «gå rundt».

– I tillegg har jeg selv vært ny på en plass. Vi håper at vi kan bli nærbutikken til mange av studentene og at de kan få en god følelse av å komme hit. Også tror jeg å ha et sånt type tilbud i starten kan være til hjelp, forteller hun.

Og håper studentene setter pris på omtanken.

– Jeg synes Rema skiller seg ut med å tenke mye på andre. Jeg tror folkene våre er veldig omsorgsfull og det tror jeg er spesielt for Rema. Det er sånn vi ønsker å være. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet