Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

For denne næringen er det viktig at barn og unge trives

Annonse fra Laks er viktig for Norge

Havbruksnæringen i Finnmark produserer laks for 2,25 milliarder kroner hvert år. Samtidig arbeider de for at barn og unge i fylket skal trives.

– Hvis ikke vi tar samfunnskontrakten vår på alvor, mister vi fort de vitale samfunnene vi arbeider i. Det er særlig viktig på de små plassene i Finnmark, sier Roger Pedersen, samfunnskontakt i Grieg Seafood Finnmark.

Denne uken arrangeres årets utgave av Arctic Race of Norway i Finnmark. Havbruksnæringen er samarbeidspartner til sykkelløpet, men også involvert i en rekke samarbeid med små og store idrettslag rundt om i Finnmark. Et viktig arbeid for en næring som ønsker å utvikle de små stedene hvor verdiene skapes.

– Havbruksnæringen har et klart ønske om å bidra til utviklingen i Finnmark. Det gjør vi ved å støtte opp om kulturen og idretten langs kysten. I Øksfjord står f.eks. Øksfjord Idrettslag for mye av aktiviteten for voksne, barn og ungdom. De er en hovedpilar for bolysten i bygda. Hvis ikke vi er med og bidrar til at deres aktivitet opprettholdes, kan vi miste sentrale tilbud som også betyr mye for våre ansatte i distriktene. Veldig mange av våre folk bor på de små stedene rundt om i fylket, sier Pedersen.

ALLE SKJÆR OG KNAUSER

Havbruksnæringen i Finnmark bidro i 2017 med 7-8 millioner kroner til ulike lag og foreninger i fylket. 

Storparten av disse midlene gikk til lag og foreninger som skaper aktivitet på «alle skjær og knauser». Den støtten havbruksnæringen gir kan ha stor betydning for et lite idrettslag.

Roger Pedersen, samfunnskontakt i Grieg Seafood Finnmark.

ØKER BOLYSTEN

I Alta er Grieg Seafood generalsponsor til Bossekop UL (BUL), en av de store klubbene som organiserer aktiviteter for mer enn 300 barn i alderen 6-10 år.

– I BUL er vi opptatt av å skape et godt nærmiljø og øke bolysten i området. Med havbruksnæringen i ryggen kan vi holde en bred og god aktivitet for de yngste, til en relativt lav kostnad. Uten bidragene fra støttespillere hadde vi ikke kunne gjort dette, sier Rune Stamnes, som er daglig leder i BUL.

SAMFUNNSKONTRAKT: – Hvis ikke vi tar samfunnskontrakten vår på alvor, mister vi fort de vitale samfunnene vi arbeider i. Det er særlig viktig på de små plassene i Finnmark, sier Roger Pedersen, samfunnskontakt i Grieg Seafood Finnmark (t.v.), sammen med daglig leder Rune Stamnes i Bossekop UL.

HAVBRUKSTURNERING

Hver høst arrangerer BUL og Grieg Seafood «Havbruksturneringen» på det flotte anlegget i Bossekop. Turneringen samler 600-700 ivrige fotballspillere i de yngste årsklassene. 

Havbruksturneringen er en kjempestor turnering hvor idrettsgleden til ungene står i fokus. Når våre ansatte deltar på disse arrangementene for å servere den gode laksen, da kjenner vi at vi er med på å skape bolyst her hvor vi bor.

Roger Pedersen, samfunnskontakt i Grieg Seafood Finnmark.

MULIGHET TIL Å MØTE FOLK

Søndag vil de ansatte i havbruksselskapene nok en gang være tilstede når syklistene i Arctic Race krysser mållinjen på siste etappe fra Hammerfest til Alta.

– Arctic Race og Norway gir oss en flott mulighet til å møte folk i Alta og snakke om det arbeidet vi gjør i havbruksnæringen. Vi håper mange tar turen innom laksetrucken for å slå av en prat og smake på den laksen vi serverer, sier Pedersen. 

Denne uken arrangeres Arctic Race of Norway i Finnmark. Havbruksnæringen er tilstede langs løypen for å treffe folk og fortelle om det arbeidet næringen gjør i fylket. Du treffer havbruksnæringen i laksetrucken som står i målbyene og i caravanen som kjører foran syklistene. Laks er viktig for Norge. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet