Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Inviterer til Arctic Race-lunsj i Vadsø

Annonse fra Laks er viktig for Norge

Mens syklistene gjør seg klar til start på årets Arctic Race of Norway, inviterer havbruksnæringen til lunsj på torget i Vadsø.

Torsdag denne uken går startskuddet for Arctic Race of Norway i Vadsø. På startstreken står åtte av teamene som var til start i årets Tour de France, med BMC Racing og Astana Pro Team i spissen. Som en del av start-arrangementet inviterer havbruksnæringen befolkningen i Vadsø til lunsj på torget.

- Arctic Race of Norway er en folkefest som samler mye folk langs løypen. Vi ønsker å bidra til festen ved å invitere til lunsj på torget mens syklistene gjør seg klar til start. Som vadsøværing er det ekstra stas å kunne bidra til sykkelfesten på hjemplassen min. Vi åpner dørene klokken 11.00, sier prosjektleder for «Laks er Viktig for Norge», Lena Steffensen i Norges sjømatråd.

LAKS OG SJØMAT PÅ MENYEN

Med seg på laget har hun Vadsø kommune og kokkene i The Flying Culinary Circus.

– Vadsø kommune har bidratt i tilretteleggingen, mens The Flying Culinary Circus vil sette sammen en god lunsjmeny med ulike varianter av laks. Det blir også ulike aktiviteter på torget i forbindelse med starten. Vi håper så mange som mulig har lyst til å få med seg åpningen av Arctic Race of Norway og være med å gjøre dette til en folkefest, sier Steffensen.

FØLGER RITTET TIL ALTA

Publikum andre steder i Finnmark får også mulighet til å smake på laksen. Havbruksnæringen er samarbeidspartner til Arctic Race of Norway og vil følge rittet hele veien fra Vadsø til Alta

Mange står langs veien for å heie på syklistene når de passerer. Vi vil også i år være med i caravanen som kjører foran rittet for å dele ut «give-aways» og gi folk en smakebit av den laksen som produseres på Finnmarkskysten.

Lena Steffensen

LAKSETRUCK I MÅLBYENE

Til målbyene i årets Arctic Race of Norway kommer også «Laksetrucken». Der blir det mulighet for publikum å få en matbit servert av Flying-kokkene og slå av en prat med ansatte i havbruksselskapene i Finnmark.

– Laksetrucken er foliert med «Laks er viktig for Norge» og vil stå i nærheten av målområdet. Den er åpen for alle som ønsker å stikke innom for en matbit og en hyggelig prat. Alle er hjertelig velkommen, sier Steffensen.

VINN EN LAKSETRØYE

Under de fire dagene syklistene konkurrerer fra øst til vest i fylket har publikum i hele landet muligheten til å konkurrere om å vinne en signert laksetrøye.

– Alt du behøver å gjøre er å følge oss på instagram, legge ut et bilde med temaet Laks er Viktig for Norge og tagge bildet ditt med #lakserviktig. Vi trekker to vinnere hver dag – så her er det bare å knipse i vei, oppfordrer Steffensen.

HOVEDBILDE: Lena Steffensen i Norges sjømatråd/Laks Er Viktig for Norge (foran) og Veronje Kelly i Visit Varanger (bak).

Denne uken arrangeres Arctic Race of Norway i Finnmark. Havbruksnæringen er tilstede langs løypen for å treffe folk og fortelle om det arbeidet næringen gjør i fylket. Du treffer havbruksnæringen i laksetrucken som står i målbyene og i caravanen som kjører foran syklistene. Laks er viktig for Norge. 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet