Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

BØRGE GÅR FOR 15 ÅR UTEN SYKEFRAVÆR

Annonse fra Rema 1000

Det er en imponerende rekord Børge Eilertsen ved REMA 1000 K1 kan skilte med, i snart 13 år har han ikke hatt én dags fravær fra jobb grunnet sykdom. Nå går han for 15 år.

Selv med null sykefravær vil han ikke høre snakk om stålhelse.

– Jeg er er nok ikke eksepsjonelt frisk, det er litt flaks inne i bildet også. Bank i bordet for det, sier Børge og slår knokene i bordet.

Trivsel og gode kolleger er to stikkord som er viktig for Børge. Ifølge han kommer du langt med det.

– Så lenge du trives på jobb og har kolleger du har det fint sammen med, at du ikke gruer deg til å gå på jobb, da er det lettere å trå til selv på dager hvor du kanskje ikke er helt i form.

Han er likevel nøye på at om man er skikkelig dårlig, da holder man seg hjemme.

– Jeg har heldigvis vært velsignet med god helse, men ikke alle er det. 

GOD STEMNING: Humor og gode kolleger er viktig for et godt arbeidsmiljø. F.v: Stian Iversen, Mohammed Mohammed, Para Dee, Børge Eilertsen og Elise Sørensen. FOTO: Ole Åsheim/Nordlys LAB.

LANG FARTSTID

Trivsel er også grunnen til at han nå har jobbet snart 30 år i REMA 1000. Skolelei som mange andre var planen tilbake i 1989 å ta seg et friår.

– Da jeg startet som “ekstra-, ekstra-, ekstrahjelp” var planen å bli et år. Men så ballet det på seg. Det er en veldig variert jobb, og opp gjennom årene har jeg fått mange muligheter, forklarer Børge.

Han starter med å rydde tomgods og pappesker, slik som de fleste ekstrahjelpene i REMA 1000 gjør. Nå har han ansvaret for både tørrvarer og lageret. Hektiske dager er heldigvis noe han trives godt med. 

IMPONERENDE: Børge Eilertsen viser stolt fram diplomet han fikk i 2015. Nå går han for 15 år uten sykefravær. FOTO: Ole Åsheim/Nordlys LAB.

– Her på K1 har vi både verdens største REMA-lager og verdens største REMA-butikk, det er nok å henge fingrene i med andre ord. Men det verste jeg vet er å ikke ha noe som helst å gjøre, så det passer meg fint.

Med en butikk på 4300 kvm sier det seg selv at det ikke blir mye stillesitting i løpet av arbeidsdagen. Men skritteller har Børge fortsatt ikke prøvd seg på.

– Jeg har ikke turt det, sier han og ler. Men det kjennes i beina når man er ferdig på jobb, selv om man jobber smart legger man bak seg mange meter på en dag. 

KUNDEKONTAKT: På en vanlig arbeidsdag er det mange kunder innom REMA K1. Her hjelper Børge Elisabeth og Lukas med å hente ned potetstaver fra hyllen. Den sunne snacksen er Lukas favoritt. FOTO: Ole Åsheim/Nordlys LAB.

Å LADE BATTERIENE

Med hektiske dager i butikken er det viktig for Børge og gjøre det stikk motsatte når helgen kommer. Da skal det slappes av, og aller helst i Malangen, hvor han har tilbragt de fleste av feriene siden barndommen.

Og skal vi tro han rett er det en av hemmelighetene bak hans imponerende rekord.

– For meg handler det om å ta det med ro når jeg kan, å være flink til å slappe helt av. Personlig finner jeg roen i naturen og har nettopp bygd meg hytte ute i Malangen. Så når helga kommer starter jeg ut dit.

På hytta venter både småarbeid og havfiske. For ifølge han selv har han ikke tålmodighet til å stå med stang.

Vi prøver å lirke ut av han hvor den hemmelige fiskeplassen hans er, men til ingen nytte. Og selv om fisken ikke alltid biter er det en helt egen ro i bare det å legge seg ute på fjorden.

– Noen foretrekker å dra til syden for å legge seg på stranda. Jeg foretrekker å ta båten ut og legge meg på fjorden med fiske og telefonen av. Mer fred og ro får du ikke for mitt vedkommende i alle fall. Det er der jeg lader batteriene. 

TEAMARBEID: På REMA K1 jobber de i team og hjelper hverandre der det trengs. Det gjør arbeidsdagen mer sosial. I dag er Kirsti Kristiansen fra Quetta løsvekt innom for å fylle opp byens beste smågodthylle og Børge tilbyr en hjelpende hånd. FOTO: Ole Åsheim/Nordlys LAB.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet