Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Charlottenlek – velkommen til gratis aktivitetsfestival

Annonse fra Tromsø kommune

Ta med deg hele familien på Charlottenlund lørdag 9. og søndag 10. juni. Vi lover deg så mange aktiviteter for barn og unge at det blir vanskelig å velge!

Familien får ta hele kroppen i bruk på den to dager lange festivalen, som har et fullspekket program med hele 35 aktiviteter– og som ikke koster noe som helst.

- Vi vil inspirere Tromsøværingene til å være i fysisk aktivitet utendørs, være sosial og ha det gøy, helt gratis. Det eneste du må betale for, er maten som selges, men matpakke er også supert, sier Gjert-Henrik Vedeler i Tromsø kommune.  

Du får garantert utfordret noen grenser, eller kanskje du bare vil leke deg gjennom helgen sammen med de minste i familien? Det blir nemlig noe for absolutt alle. I år blir sykkelfesten på søndag, med pumptrack, sykkelslalåm, MiniLavka, TrehjulsLavka, hinderløype, terrengsykling, sykkelorientering, sykkelquiz, stisykling og selvsagt løpesykkelhinderløype! Du får også prøve sykler du kanskje ikke har sett før.

Lørdagen er også stappet full med artige ting som skjer. Kanskje du har lyst til å teste hvor fort du klarer å løpe med barnevogn? Eller klatre og teste sansene dine i sanseløypa? Valget er ditt! Det blir også en spennende skattejakt i området rundt Charlottenlund. Og så kommer vikingene! Er du klar for det?

Dette kan du oppleve på Charlottenlek

BUESKYTING:

Barn over sju får teste ulike buer under god veiledning, og de får skyte på forskjellige slags blink! Vi får også se Fløya Bueskyting in action.

VIKINGLEKER:

Straumeyjar Vikinglag utfordrer deg i «putekrig» på stokk, tautrekking og hesteskokasting. De lærer deg også bueskyting!

KLATRING:

Du får teste armer og bein på både slakke og stramme liner, klatre i klatretårnet som kommer på tilhenger. I lekeapparatene finner du også en egen rebusløype.

SKRÅFOTBALL:

Hva er det?? Det er fotball på en bane som er alt annet en flat!

STYLTEBINGEN:

Det blir old school stylter på Charlottenlund, dette var jo noe alle drev med før! Vi sier bare – kom i styltehinderløypa i styltebingen.

PETANQUE:

Gjør som franskmennene, kast kula nærmest målet på vår egen petanquebane. Oui, det blir gøy!

EKSTREMPARADIS:

Dette er ikke for pingler! Vi hopper på pumptracken, over kuler, humper og svinger. Hvem vinner – foreldre eller barna?

LØPEKARUSELL:

Store og små får kjørt beina på Tromsøkarusellen 3,4 kilometer, og Juniorkarusellen på løpebanen.

BARNEVOGNSRACE:

Mamma og pappa, kom igjen! Hvem løper egentlig raskest av dere?

SANSELØYPE:

Gå barfot gjennom en løype med mange underlag. Klarer du å beskrive følelsen av å gå på kongler, sand, kunstgress, plastkuler eller snø?

DISCGOLF:

Superpopulært for alle! Nå får du også prøve deg, og discene får du låne. Hvem gjør det best, foreldre eller barn?

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet