Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Smaken av sommer

Sommer, Nord-Norge og grilling. En kjent aktivitet for mange nordlendinger. Men hva har vi på grillen? Hva er den ultimate sommermaten? Hvordan skal omgivelsene rundt være? I en klassisk 10 på gata har vi spurt følgende spørsmål: Hva forbinder du/dere med arktisk sommermat?

Ola Lund Eide:

– Jeg tenker klippfisk og tørrfisk. Det blir fort mye pølser og grillribbe, gjerne kombinert med en tur i fjæra eller terrassen.

Kari Senum:

– Arktisk sommermat? Jeg tenker på kjøtt i hovedsak, spareribs og hamburger. Selv spiser jeg ikke kjøtt, men mest fisk og bønner. Omgivelsene er varme og deilige.

Gunn-May og Torill:

– Grillet fisk i folie. Store reker, og generelt mye sjømat. Vi er veldig glad i sjømat, men selvfølgelig griller vi spareribs også. Når det er varmt er det lettere å spise sjømat, tung kjøttmat synes jeg ikke noe om hvis det blir varmt.

Rachel Thomas: 

– Fritert fisk, laks hval- og selkjøtt, sjøgress, egg og fruktsalat. Hjemme i Singapore spiser vi mye ris, nudler og poteter, så det er veldig forskjellig.

Reidar Stenersen: 

– Nordnorsk sommermat for meg er reker, Mack-øl og måseegg. Hvis vi griller så kan det være mye forskjellig. Vi er flink å variere. Hvalkjøtt, svin og lam er noen av favorittene.

Siri Mari Vitalis Larsen: 

– Iskrem! Drømmen er snø på fjellene men 20 plussgrader. Grillmat er herlig om sommeren. Litt bålkos og kanskje griller man fisken man har fått selv.

Thomas Walker: 

– Da tenker jeg kvalitet, råvarer som er ferske og uberørte av andre instanser. Det går mye i fisk, torsk og laks. Vi hadde faktisk rype her om dagen.

Steinar Nordvik og Anne Mille Røttereng: 

– På grillen blir det svinefilet, fisk og pølser med forskjellige smaker. Reker og hvitvin er heller ikke dumt. Vi kom med hurtigruta i går og fikk servert ferske reker, det var nydelig.

Thomas Evensen:

– Arktisk sommermat er sjømat, reker og scampi med sitron og et glass hvitvin. Da sitter jeg på hytta og nyter utsikten over sjøen. Og blir det kaldt, så har man dunjakka lett tilgjengelig.

Annie Farkas:

– Reker, loff, majones og fiskemat. Kanskje litt reinsdyr. Alt etter som… Jeg spiser det hjemme på verandaen i fint vær. En hjemmelaget hamburger i ny og ne er heller ikke feil.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet