Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En amerikansk klassiker lagd på nordnorsk vis

Annonse fra Solberg Pettersen

Mange grillfantaster har spareribs på toppen av sin favorittliste. Og skal du ha landsdelens beste må du ty til Solberg Pettersen. For Nord-Norges beste spareribs lages i Kaldfjorden, rett utenfor Tromsø.

Salgssjef Bernt Nordmann viser stolt fram diplomet fra NM i kjøttprodukter, som uten sidestykke er Norges største test av grill- og spekemat.

– Vi fikk sølv i kategorien grill, og det er jo veldig artig å kunne skryte av å produsere Nord-Norges beste spareribs, sier han og smiler stort. 

NORD-NORGES BESTE: Spareribsen til Solberg Pettersen ble premiert med sølvmedalje under årets NM i kjøttprodukter. Det gjør den til Nord-Norges beste. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

DEN VANSKELIGE BALANSEGANGEN

“Et godt produkt med balansert fin smak. Balansert sødme, krydder og røyk. Behagelig lukt.” var dommernes kommentarer da sølvmedaljen ble delt ut.

Og skal man tro Bernt Nordmann er det en kunst å få smakene balansert.

– Hemmeligheten bak en god marinade er å finne balansen mellom det søte, salte og syrlige. Også må det være nok røyksmak. Her hos oss lager vi alt for hånd, og fra bunnen av. Det gjør at vi har full kontroll over prosessen. 

Vi har et hjerte for det vi gjør, og vi gjør det grundig og fra grunnen av.

Salgssjef Bernt Nordmann

EN KUNST: Å lage en balansert marinade er en kunst forteller salgssjefen. Han viser oss gjerne hvordan den prisbelønte sausen lages. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.
FORNØYD: Salgssjef Bernt Normann inspiserer resultatet. Hos Solberg Pettersen har de lang erfaring med kjøttvarer og lager alt for hånd. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

NORD-NORSKE RÅVARER

En god sparerib skal ha litt fettmarmorering mellom kjøttet på beina, men noe av det viktigste for salgssjef Nordmann er den gode følelsen man får når man setter tenna i kjøttet.

– Vi henter alt av råvarer fra Andslimoen, og det kjennes ekstra godt for en patriot som meg å hente kjøttet fra Nord-Norge. Vi har veldig flinke bønder her oppe, som orker å holde på med matproduksjon hvor nesten ingenting vil vokse. 

Det er nordnorske råvarer, lagt i Nord-Norge av nordlendinger. Det gjør noe med opplevelsen.

Salgssjef Bernt Nordmann

BALANSERT SMAK: En god sparerib skal ha en balansert smak og det skal være litt fettmarmorering mellom beina. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

KULL ER GULL

Du kan tilberede spareribs både i ovn og mikrobølgeovn, men når det kommer til grilling er salgssjefen klar i talen.

– For kjennere er det kull som gjelder, alt annet er tull, sier han med et glimt i øyet. For røyken som dannes når fettet drypper ned og treffer kullet setter en ekstra god smak på kjøttet.

Og hva så med tilbehøret?

– Nei, det må selvsagt bli noen skikkelige gode pølser fra Solberg Pettersen. Grønnsaker kan man spise ellers i året. 

Slik får du et saftig resultat

Legg pakken med spareribs i vannbad. 5 minutter på 90 grader.

Ha sausen i en kasserolle og kok inn til den tykner.

På grill

Legg kjøttstykkene på grillen.

Pensle de jevnlig med sausen.

I ovn

Legg kjøttet i en ildfast form og hell over sausen. Stekes i 10 minutter på 230 grader.

Server og nyt!  

VEL BEKOMME: Spareribs er enkelt å tilberede og du kan servere den med det tilbehøret du ønsker. Kanskje en maisstuing og litt friske tomater kan friste?
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet