Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Veldedige organisasjoner takker REMA for matgaver:

– Vet ikke hva de skulle gjort uten hjelpen

Annonse fra Rema 1000

REMA 1000 og Frelsesarmeen i Tromsø har dannet et meningsfylt samarbeid i kampen mot matsvinn.

I 2015 kastet vi nordmenn 355.000 tonn god mat rett i søpla. En av kildene til dette enorme matsvinnet, er dagligvarebutikkene. Men på REMA 1000 i Tromsdalen har de et samarbeid med Frelsesarmeen som både metter mager og varmer hjerte, samtidig som de reduserer matsvinn.

VINN-VINN-SITUASJON

Én til to ganger i uken kommer Frelsesarmeen innom for å ta imot matvarer som butikken ikke selger. Matvarene hentes i en bil, og gis bort gratis til Tromsø-borgere som trenger det. På denne måten bidrar det fruktbare samarbeidet både til å mette mager og å redusere matsvinnet.

– Vi henter mye forskjellig mat. Det kan være brød, kjøtt, pålegg, melk og alt mulig, sier korpsleder i Frelsesarmeen Tromsø, Friederike Bach fornøyd.

MAT TIL MANGE

I dag er det hun som henter maten hos kjøpmann Kine Mariel Ottesen på REMA 1000 i Tromsdalen. Dagens varer inneholder diverse pålegg, kjøttvarer, kaffe og kaker. Og det er en like variert brukergruppe som får nyte godt av det gode overskuddet.

– De som mottar maten kan være asylsøkere, fattige, rusmisbrukere, familier og enslige som kommer til oss. Varene som REMA 1000 gir bort gleder veldig, veldig mange, understreker Bach, som roser REMA 1000 for sine ukentlige matbidrag.

EN VIKTIG STABILITET

– Jeg er glad for at det finnes ildsjeler her i byen som samler inn og deler ut mat til de som trenger det. Det e jo de som virkelig gjør den store og viktige jobben. Men, jeg er stolt over at vi e med å hjelpe!, sier Ottesen med et stort smil.

Med unntak av en måned pause om sommeren, sørger det jevne matbidraget for en stabilitet som mange der ute trenger sårt:

Det er veldig godt for oss å kunne stole på at vi kan hente mat regelmessig her hos REMA 1000. At lagrene våre «fylles opp» er utrolig bra!

Kjøpmann Kine Mariel Ottesen

HJELPER FLERE

Den veldedige organisasjonen Hjelp oss å hjelpe har en avdeling i Tromsø som også får hjelp av butikken og kundene:

– Her står det fremme en kurv med vår logo på hvor givere kan donere mat, opplyser avdelingslederen i Hjelp oss å hjelpe, Kate Eines.

– Kundene bidrar med varer, og om jeg skal tippe, så har det blitt om lag 150 poser med mat siden oppstarten. Og så er det noen kunder som har gitt bort gavekort på REMA 1000. Ellers så får de en sum overført tre gang i året av oss, forteller kjøpmann Ottesen.

HJELPER PÅ VERDIGHETEN: Kine Eines forteller at de faste matgavene fra REMA 1000 og gavmilde kunder er viktige bidrag som brukergruppen er meget takknemlig for. Eines er avdelingsleder i HOÅH (Hjelp oss å hjelpe) i Tromsø. Her avbildet fra en innsamling på REMA 1000 i desember 2017. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys LAB.

VARENE GIR VERDIGHET

Avtalen varer ut år 2020, og REMA 1000 Tromsdalen var den første bedriften som inngikk en fast, 3-årig avtale med organisasjonen. Noe som kommer de mest trengende til gode.

Avdelingsleder Eines forteller litt om tilbakemeldingene de får fra brukergruppen som mottar varene:

– Det er takknemlighet og mange gode ord. Noen brukere sier at de ikke vet hva de skulle gjort uten hjelpen. At de endelig kan spise en hel middag. Og ikke minst, så får vi tilbakemeldinger på at vi hjelper med verdighet, avslutter Eines.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet