Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rema 1000 og Arctic Race of Norway inngår samarbeid

– Knytter Nord-Norge sammen

Annonse fra Rema 1000

De neste tre årene skal REMA 1000 samarbeide med Arctic Race of Norway, som sannsynligvis er Skandinavias største kultur- og idrettsarrangement.

Det er daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal, og regiondirektør i Troms og Finnmark, Ronny Repvik, svært fornøyd med:

– STOLTE OG GLADE

– Vi er utrolig stolte og glade for å ha REMA 1000 med på laget. Det er første gang vi har en matvarekjede som sponsor, opplyser Dybdal, og fortsetter med å trekke frem likhetstrekkene mellom kjeden og Arctic Race:

– REMA 1000 er i vår ånd bygget opp lokalt, og har etterhvert blitt både nasjonalt og internasjonalt. Så vi har mange grunnverdier til felles, forklarer Dybdal.

Daglig leder i Arctic Race of Norway, Knut-Eirik Dybdal gleder seg til å samarbeide med REMA 1000 under årets ritt i Finnmark. Foto: Ole Åsheim/Nordlys LAB.

VADSØ TIL ALTA

– Vi er sponsorer i andre store arrangementer rundt om i landet, men det er klart at jeg er stolt og glad for at vi nå skal samarbeide med et så stort arrangement som Arctic Race, sier Repvik.

Repvik gleder seg til årets utgave som starter i Vadsø og ender i Alta e er fire etapper 16.-19. august

Helt siden oppstarten av rittet har det vekket følelser i meg, og det er et arrangement som har knyttet Nord-Norge sammen. Jeg ser virkelig frem til å følge rittet gjennom Finnmark i år.

Regiondirektør Ronny Repvik

SPEKTAKULÆRT FOLKELIV

REMA 1000 hadde et sterkt ønske om å bidra til sykkelrittet som profilerer seg som “mer enn bare et sykkelritt ” og er kjent for sitt spektakulære folkeliv.

– Vi har samarbeidet tidligere, men i litt mindre skala. Vi kjenner dem godt og verdiene som hele rittet har er noe vi ønsket å ta en del i og bidra til, sier regiondirektøren.

– FRISKE BIDRAG

Først og fremst er det folkefesten REMA 1000 ønsker å støtte:

– Vi ønsker å bidra til at dette fortsetter å bli en stor folkefest, så vi vil skape god stemning på butikkene, langs løypa og i mål/start området, sier han.

– Og det er jeg sikker på at de får til. REMA 1000 er en sponsor med friske bidrag som vi er sikker på at styrker oss!, avslutter Dybdal med et smil.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet