Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Service med Kliff Arne

- SITAT KLIFF ARNE

Annonse fra Teknisk Bureau AS

(Sitater fra Frank Arne) 

Hos Teknisk Bureau i Tromsø jobber det kvalifiserte og oppdaterte mekanikerne som blir kurset flere ganger i året. Med dette er de til enhver tid oppdatert på det nyeste innenfor Peugeot, Kia og Mercedes Benz. 

– Bilene er i dag hele tiden under stor utvikling og blir mer og mer intelligente. Da er det viktig at bilene er oppdatert på det nyeste, dette kan være alt fra en Software til en del-forbedring.  Slike aksjoner er det kun merkeforhandlere som får, aksjonene er viktig å følge opp og blir ofte utført samtidig som en service og er gratis for kunden, sier xxxxx.

Gjennomført og nøyaktig service

Hos Teknisk Bureau i Tromsø får din bil «riktig» service, og vil bestå av dette: 

– Sjekkpunkter som gjennomgås, skift av olje og filter på motor. Så kommer tillegg som for eksempel bremsevæske, dieselfilter, luftfilter, kupefilter, etc. Dette er tilleggsarbeid ved service som er tids- og/eller kilometerbestemt, men viktig at blir utført, sier xxxxx.

Vær med i trekning av gavekort til service med en verdi av 5000,- (link til konkurranse her?) 

IN ACTION: Kliff Arne ser noe overrasket ut over kabel-kaoset, noe som gir grunn til bekymring hos kunden.
LANDET: Kliff Arne har akkurat landet hos Teknisk Bureau i Tromsø, og skal få prøve seg som mekaniker.

Teknisk Bureau AS

Velrenommerte Teknisk Bureau er en av Nord-Norges eldste og største bilforhandlere, vi selger personbiler, varebiler, lette lastebiler og minibusser. Vi tar service på store lastebiler og busser. I tillegg leverer vi alt innen verkstedtjenester, skade og lakk, deler og tilbehør, samt eget bilgummiverksted på eiendommen. Vi har solgt bil sammenhengende siden 1952. Vi representerer bilmerkene Mercedes-Benz, Peugeot og KIA som gjør at vi kan levere biler i alle størrelser og er dermed trygge på at vi kan dekke de fleste kunders behov. Teknisk Bureau er medlem av Norges bilbransjeforbund.

http://www.tbureau.no/

Facebook

post@tbureau.no

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet