Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

GRATIS DEKKSKIFTE FOR EILBIL-EIERE I TROMSØ

I samarbeid med Vianor Tromsø brettet Ishavskraft opp ermene for å gjøre noe ekstra for de som kjører med strøm på tanken.

Denne uken strømmet elbil-eiere til Vianor i Tromsø. Grunnen var at Ishavskraft tilbød å gi gratis dekkskifte til elbil-eiere.

– Tanken på at folk kjører rundt med fornybar strøm gjorde at vi som lokal strømleverandør så muligheten denne gangen til å gjøre det lille ekstra for disse. Det å gå over til sommerdekk er jo flott i seg selv. Og dersom man har piggdekk i tillegg så sparer dekkbyttet både miljø og veier rundt omkring sier Sten Willy Andreassen i Ishavskraft.

– Billigere og mer miljøvennlig

Mange elbil-eiere skiftet dekk denne dagen med forhåndsbestilte timer. En av kundene som benyttet muligheten for gratis dekkskifte var Inga Margrete Lyngmo, som har kjørt Tesla i over et år nå.

Hun er klar på at elektriske biler er fremtiden. Det var aldri aktuelt å kjøpe noe annet enn el-bil da hun skulle ta overgang fra bensinbilen hun hadde hatt i 21 år.

– Jeg har vært på flere langturer nå, og har aldri hatt problemer med rekkevidden. Jeg har alltid klart å finne ladepunkter, selv om jeg såklart skulle ønske det fantes flere, forteller Inga.

Inga Margrete Lyngmo

Taxi-eier Johannes Heggelund tilbringer mange timer på veien. Privat har han en Kia Soul og er svært fornøyd med bilen. Da han så Ishavskraft sin kampanje så meldte han seg på umiddelbart.

– Strøm er både er billigere og mer miljøvennlig drivstoff enn tradisjonelle biler sier han. Han lader bilen daglig hjemme og merker det lite på strømregningen. Han gleder seg stort til den dagen at el-bilene for alvor kan bli det daglige arbeidsverktøyet i taxinæringen.

Johannes Heggelund med Sten Willy Andreassen (t.v) og Thomas Heggstad (t.h)

Vianor stilte opp

Mette Ahlquist hos Vianor Tromsø var ikke i tvil om at dem skulle stille opp og hjelpe elbil-eierne med dekkskifte da vi i Ishavskraft spurte. Dette til tross for at dette er en av de mest hektiske periodene. Hun har jobbet hos Vianor siden 2003 og har merket de siste årene at antall elbiler som kommer innom bare øker.

Thomas Heggstad, Mette Ahlquist (Vianor) og Sten Willy Andreassen

Kundene fikk overraskelse

Etter dekkene var skiftet fikk alle bileierne en liten ekstra overraskelse fra Ishavskraft. En vaskebøtte fylt med kun biologisk nedbrytbare vaskemidler for å holde bilen skinnende ren i sommer.

Dette synes Lisbeth Øvergård var helt konge, som hun sier selv!

Hun fleipet litt med at vi nok la merke til at bilen kunne trenge en vask da vi ga henne bøtten. 

Det var ingen tvil om at hun var meget fornøyd med sin el-bil, og ga samtidig Ishavskraft skryt for å arrangere denne dekkskifte dagen.

Lisbeth Øvergård overrekkes vaskebøtten med biologiske nedbrytsbare vaskemidler.

Tiltaket ble veldig godt mottatt av de som hadde valgt å få gratis dekkskifte.

– Fremtiden er helt klart elektrisk! Det er vi ikke i tvil om når vi ser hva som skjer innen innen bil- og transportnæringen, smarthus og andre miljøvennlige løsninger som kan knyttes til strøm. Denne dagen var det flott at vi som strømselskap kunne gjøre det lille ekstra for de som kjører på miljøvennlig strøm i vårt nærområde, avslutter markedsrådgiver i Ishavskraft Thomas Heggstad.

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet