Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Sannsynligvis Norges fineste

Annonse fra Bohus

Åpningen av ny Bohus-butikk på Finnsnes gikk strålende.

Butikken som hadde åpning på Kvistadsenteret i slutten av April ble tatt svært godt imot av besøkende.

– Vi har fått utrolig mye skryt for butikken. Åpningen gikk veldig bra og vi er storfornøyde. Det er en moderne, flott butikk som har et bredt og godt utvalg, forteller daglig leder Lars Berg.

Butikken er den første av sitt slag i Bohus-kjeden med en ny mal på innredning.

– Det er nok norges fineste bohus-butikk. Det er den mest moderne i forhold til innredningsdetaljer, og den er lagt opp etter en ny mal fra Bohus sentralt, sier Berg.

– Hvorfor åpnet dere ny butikk på Finnsnes?

– Vi har ikke fått vist det store utvalget av møbler vi faktisk har i Bohus-systemet til folket på Finnsnes fordi butikken har vært for liten. Vi ser at Finnsnes vil ha og trenger en større møbelbutikk. Det skal vi sørge for at de får, sier Lars Berg.

Og fokuset fremover blir å sørge for å holde kundene fornøyd, gjennom:

– Å holde den ryddig og oversiktlig, og ha et element av nyheter som viser frem det vi vet folk er interessert i.

På toppen av ny butikk har Bohus i tillegg fått på plass en finansieringsløsning i samarbeid med DNB som gir kundene våre muligheten til å handle på dagen og vente opptil 12 måneder med å betale. Rentefritt! 

Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet