Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ny logo, nye muligheter

Annonse fra Montér

F.v: Marit Johanessen, Emilie Strand, Therese Berntsen, Heidi Schjølberg, Vibeke Brunvoll, Siv Johansen og Pernille Strand. 

Montér er den største byggevarekjeden i Norge. Nå finner du dem i Tromsø.

I de gamle byggmakker-lokalene finner man nå Montér Per Strand, som meldte overgang til gigantkjeden for litt siden. 23. april åpnet Montér dørene.

– Det har vært ganske hektisk. Mye folk og god pågang, forteller butikksjef Pål Dalan smilende. 

Butikksjef Pål Dalan håndterer trucken med kyndig hånd.

Han sier at overgangen til Montér utelukkende er positiv og byr på flere muligheter for kundene.

– Vi er nå blitt med i en profesjonell og kraftig organisasjon som vet hvordan ting skal være. Det er spennende, og vi har blitt sterkere på mange måter. Vi har for eksempel et sentrallager som vi kan hente varer fra på kort varsel nå, sier Dalan.

– Også har vi fått tilgang på nye og andre varer i utmerket kvalitet, legger han til. 

Hos Montér finner du et bred utvalg av varer.

I åpningsfest-uka 23.-28. april har Dalan snakket med flere av kundene, som ga inntrykk av å være svært fornøyd med den nye bedriften i Alkevegen 7.

– For kundene synes de det ser like fint ut som det alltid har gjort. Vi har de samme folkene som jobber her, gode selgere som vet hva de snakker om. Og prisene har ikke blitt noe dårligere heller, de har nok blitt enda bedre, mener Dalan. 

Selgerne hos Montér vet hva de snakker om.
Selv om butikken har byttet navn og logo, er de ansatte de samme som før.

Herfra og ut er det uterom-sesong som gjelder.

– Det er en viktig og god sesong som går på platting, terrasse og hage. Folk ønsker å pusse opp utvendig, og vi kommer til å ha knallgode tilbud, lover Dalan. 

Høytrykkspyler kommer godt med når uteplatten skal rengjøres til sommeren.
Skal du pusset opp huset finner du et stort utvalg kledning hos Montér.
Nyåpningen ble feiret med både vaffel og marsipankake.
Redaksjonen i Nordlys har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet